Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Som sagt finns det någon avlastningsventil på TURBON på en 850 T5-R (automat), alltså den ventil som släpper ut överblivet luftstryck när gasspjället stängs vid avdrag på gasen, om jag fattat det rätt så är det inte så bra för Turbon om det inte finns, har hört att inte alla turbos har en sån ventil?? :shock: :D
av *pettson*
Robban_T5-R skrev:Som sagt finns det någon avlastningsventil på TURBON på en 850 T5-R (automat), alltså den ventil som släpper ut överblivet luftstryck när gasspjället stängs vid avdrag på gasen, om jag fattat det rätt så är det inte så bra för Turbon om det inte finns, har hört att inte alla turbos har en sån ventil?? :shock: :D
Vore en märklig turbo om den inte kunde släppa laddtrycket när du släpper på gasen. Den turbonbilens motor blir inte långvarig. Vore kul att veta vilka bilar som inte har det?
Det du troligen gjort är att blanda ihop om vi pratar om en atmosfärisk eller en återcirkulerande dump.
En T5R har en återcirkulerande dump orginal. Den är ju inte skithäftig och pyser massor (eller visslar) när man gasar och släpper. Men den gör sitt jobb. Den förflyttar luften från trycksidan till insugs sidan igen för att släppa trycket vid spjället. Luften tas ut på trycksidan i kompressordelen och släpps ut nästan ända ute vid massmätaren på insugsslangen.
Tackar för info, det var det jag ville veta om den släpper trycket och det gör den tydligen då.

Det ska tydligen finnas Turbos på marknaden som inte kan "släppa ut trycket", det som händer är att luftströmmen studsar tillbaks in i turbon och bromsar upp turbinen när gasspjället stängs vilket gör att turbinen behöver varva upp igen för att leverera önskat laddtryck vilket betyder försämrad motorrespons i vissa lägen. Detta gör tydligen turbon kortlivad, så fick jag det förklarat för mig frågan är vilka bilar det gäller... rätta mig gärna om detta inte stämmer :shock: :D
av *pettson*
Robban_T5-R skrev:Tackar för info, det var det jag ville veta om den släpper trycket och det gör den tydligen då.

Det ska tydligen finnas Turbos på marknaden som inte kan "släppa ut trycket", det som händer är att luftströmmen studsar tillbaks in i turbon och bromsar upp turbinen när gasspjället stängs vilket gör att turbinen behöver varva upp igen för att leverera önskat laddtryck vilket betyder försämrad motorrespons i vissa lägen. Detta gör tydligen turbon kortlivad, så fick jag det förklarat för mig frågan är vilka bilar det gäller... rätta mig gärna om detta inte stämmer :shock: :D
Mej veterligen finns ingen turbo utan dumpventil i systemet, dock naturligtvis aggregat utan dump på själva turbinhuset, jag uppfattade som att du menade system utan dump my bad :oops: . Dumpventilen måste ju inte sitta på turbon men i dess trycksystem iallafall för att släppa laddet. När du laddar ett bar eller 1,5 bar och slår igen spjällhuset helt så lever inte turbon många sekunder då impellerhjulet tvärstannar medans avgaserna driver på andra turbinhjulet och knäcker axeln. Detta är det faktumet som alla förståsigpåare använder om orginal dumpventil. Man säger då kallt att eftersom ALLT tryck inte försvinner så dels blir det tryckvågor bakåt som slår sönder impellern och dels så försämras spoolupen på turbon eftersom lite tryck är kvar. Bägge sakerna är sanna i teorin. MEN naturligtvis tar det 20.000 mil på en familjebil att döda turbon, det glömmer man att nämna i samma andetag.
Enda sättet att få bort turbotrycket helt är att släppa ut trycket i atmosfären under kortast möjliga tid varje gång man lättar på gasen. Alltså med en yttre dumpventil. Men samtidigt släpper man ut vevhusventilationen som är kopplad på inloppet till turbon och naturligtvis kan man inte klassa in nyare bilar med öppen dump då det låter för mycket + vevhusventen.
Nästa grej är vad man vill ha ut ur turbon. Om man gör den lite segare på spoolupen och på dumpen så blir bilen mjukare att köra och det är ju att föredra på en bil som inte är en tävlingsbil. Den som är intresserad av prestanda kasserar både grenröret, turbon, och det mesta i en T5Rs turbosetup då grejorna inte har med direkta prestanda att göra tyvärr.
Problemet med att just plocka ut prestanda via ett turbosystem som görs så känslig som möjligt är att bilen blir hypernervös att köra. Minsta gas så laddar det fullt (så fullt styrdonet tillåter) och minsta släpp så töms laddet direkt och bilen är kraftlös.
Här har du en youtube film som visar en audi med ca 700hp. Iden är inte att du ska sukta efter hk eller uppbyggnad då vi pratar om en racebil.
MEN kika på laddtrycksmätaren och hur den rör sej. Kika på varvräknaren samtidigt. Tänk efter hur din laddtryckmätare rör sej (tänk inte på din varvräknare :wink: ) Nu förstår du vad jag menar med inbyggd trevlig tröghet och vad jag menar med hysterisk.

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]