- tis 29 jul 2008, 11:13
Förmodligen kommer nu mitt inlägg att göra så många tycker jag är världens tjurigaste snubbe. Jag tar den risken
Absolut enklast är att ursäkta utrycket som kommer nu: GE fan i wg stången och slangarna och köpa sej ett chip om man vill ha mera effekt.
Det lustiga är att först kladdar alla på wg stången eller skär i slangarna. SEN slår det inte fel. Alla börjar ställa frågor : bilen hackar, bilen drar inte som tänkt, bilen går varm, bilen äter tändstift osv. Det finns metervis med spalter som jag och många med mej skrivit i många olika forum och i alla dom förklarar vi att bilen kommer INTE Att fungera som tänkt när man inte trimmar den som den ska trimmas, det finns inga genvägar som fungerar tillfredställande. Naturligtvis har vi alla fel, för alla VET vart trycksensorn sitter på en 850 och DEN är det som är felaktig. Tyvärr innehåller inte motronic nån sån sensor så då jäklar lär man få leta. Frågeställarna har alltid kompisar som laddar det dubbla och har åkt minst 5000 mil och dom har minsann inga problem med nåt? Men det ligger inte till så, antingen erkänner man inte sinsemellan eller så har inte kompisen gjort så. Det fungerar inte på deras bil heller nämligen. Bilen TROR att den jobbar med orginal bränslemängd och orginal tryck. DÅ börjar man just med att pysa eller skruva stång. Men nåt mera bränsle eller nån ny tändning får bilen inte. Det som är absolut sorgligast är att skruva på wg stången eller pysa laddet kan ge motorskador för många många tusenlappar eftersom nån sensor inte finns, men ingen verkar förstå varningarna. Det brukar ge sprickor i kolv/ar, smälta ringland på kolvarna, ordentliga märken i topplocket på grund av överhettning av förbränningsutrymmet, skadade ventilsäten, den stackars snigeln som är två storlekar mindre än en vanlig T5 går som om den vore självlysande ständigt med sprickor och skit som följd, ja listan kan göras lång. Det är aldrig frågan OM skadorna kommer att ske. Det är alltid frågan om NÄR du märker dom bara. Men det är ju så man tydligen vill ha det eftersom man inte vill göra nånting vettigt. Ett chip som ger dej den höjda effekten kostar 1450spänn plus frakt. Och då förblir motorn HEL utan skadetendenser. Är verkligen 1450 kronor alldeles för mycket för att köra motorn så SAFE det går? (notera att priset är taget på 2,3l turbo 285hkchip med 1,2 bar i ladd).
FÖR att göra en korrekt grundinställning av wg ventilen så hakar man av wg stången, trycksätter wg ventilen med 12,5 kPa
justerar wg stången så den exakt är stängd då. Släpper trycket på wg ventilen monterar tillbaka slangen på magnetventilen och sen ut o kör orginal tills dess att dom där 1450 är intjänade. :roll: