Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvopv
Hej!
Min V70 -00 har börjat spöka lite. Vid flera tillfällen, utan någon bestämd körintervall, har ETS-lampan(Elerctric Trottle Controle) tänts. Enligt instruktionsboken har detta att göra med bilens prestanda. Om lampan förtfarande lyser efter det att man stängt av tändningen skall verkstad kontaktas annars bara fortsätt. Min lampa slocknar och bilen går bra igen tills nästa gång lampan tänds. Vet någon vad detta kan bero på? Vad kan det vara för fel? Var skall man leta efter ev. fel. Tacksam för svar/besked.... Skall snart åka på husvagnssemester. :D
Användarvisningsbild
av Anders E
Du får nog kolla fel-koder innan du byter nåt men det är säkert gas-spjället.

Först rengöring och uppgradering, funkar inte det så är det byte som gäller.
Användarvisningsbild
av B4B
Du skriver inte vilken motor du har på bilen! Men du har förmodligen en ETM-Electronic Throttle Module-(elektroniskt gasspjäll) från "Magneti Marelli" som är kända för att krångla.
Rengöring av det kan hjälpa, men jag lovar inget. OBS du måste nolla felkoder efter rengöringen. Här är en länk till en av många trådar om ETM http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... tm#p191073

Jag rekomenderar att du gör en sökning på ETM här på forumet. Där finns mycket inresant läsning om dessa problem.
av olagutt
om du kan få lånat en mäng mätare så hade jag provat det först,börja med det enklaste först ,jag började i fel ende ock det blev dyrt
av JanEkstrand
Hej

Min ETS lampa brukar lysa ibland.
Och det var bara en pedallägesgivare på huvudbromscylindern som felade :oops:
Men de sa på volvo att kör på ändå det är ingen fara :D

Jag tyckte jag såg ett samband med när den började lysa att det var i samma ögonblick som man drog upp handbromsen men det kan vara tillfälligheter.
Men den lysta rätt ofta efter att jag köpte bilen den förra ägaren anvende ej handbromsen ( automat) men efter att jag börjat använda den så har den lyst mer sällan och nu är det rätt längesen den lös :D
Kanske inte har ett dug med varan att göra men ändå.

Jan

Tmap sensor på insuget? Alternativt egr som […]

Bump! Har även liknande problem! Finns det n&[…]

Funderar på att leta lite på skroten[…]

Det börjar bli hög tid att bagageutr[…]