Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Sambo med Volvo
Sambons vänstra, bakre sidoruta på hans Volvo 850 -94 har bokstavligen gått i kras och jag undrar nu om man måste ta kontakt med försäkringsbolaget för att fixa detta eller om man kan byta själv med en begagnad ruta.

OM man kan byta själv, hur går man då tillväga och vad behöver man... (förutom det mest uppenbara då).

Brukar hitta många bra svar här men har inte hittat något om detta.

Tack på förhand!

// C

Som *pettson * skriver så uppge ALLTID full information om bilmodell för direkt få svar på frågan. Lägg även till Bilmodel i Rubriken Tack / Grammse
av *pettson*
Sambo med Volvo skrev:Sambons vänstra, bakre sidoruta på hans Volvo 850 -94 har bokstavligen gått i kras och jag undrar nu om man måste ta kontakt med försäkringsbolaget för att fixa detta eller om man kan byta själv med en begagnad ruta.

OM man kan byta själv, hur går man då tillväga och vad behöver man... (förutom det mest uppenbara då).

Brukar hitta många bra svar här men har inte hittat något om detta.

Tack på förhand!

// C
Hej.. till att börja med saknas info om vilken bakre ruta och vilken kaross du har?
Är det en kombi eller sedan? Och räknas bakre sidoruta som en i en bakdörr eller en som är utanför bakdörren?
Alla rutor går att byta själv. Naturligtvis beroende på vana och kunskaper o verktyg.
Jag antar att vi pratar om en ruta som iallafall är limmad. BÄST är egentligen att du vänder dej till glasmästaren med den. Detta eftersom du ska ha rätt lim till rutan. Samt att limmet OM det är RÄTT LIM ska appliceras uppvärmt till ca 60 grader, tidigare limsträngen ska dessutom skäras ned till ett minimum och den ska primas med ett speciellt medel. Det du kan göra är att köpa en motsvarande ruta urskuren från en skrot och ta med den till glasmästaren så preparerar han både rutan och bilen för limning. Man måste INTE kontakta försäkringsbolaget för att glasmästaren ska fixa en sån sak.
OM vi pratar om att det är en ruta som går att veva ned så är det bara att köpa en annan ruta och skifta..

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]