Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nikolaj
Hej

Jeg har en V70 ´98 2,5 10V. Jeg har hørt om mange som har forbedret motorgang ved rensning af MAF sensoren. Min bil har Fenix systemet med MAP sensor. Kan/bør man rense denne?

My swedish is not good enough to post in this language. If danish is completely greek to you, let me know and I'll repost in english. I believe that I can understand replies in swedish.

På forhånd tak for hjælpen!

Nikolaj
av Lasse81
MAP är väl Manifold Air Pressure?

Alltså är det en valig trycksensor.
Vet man trycket i inusget, och varvtalet kan man bestämma luftflödet, vet inte om spjälläge behövs också, men jag tror inte det.
Jag har adlrig hört att man ska behöva rengöra dom.

OT:
BMW M3 E90/E92 använder sig av denna teknik för att minimera störningar av luftflödet på väg in i motorn.
av nikolaj
Tak Lasse

Ja, det drejer sig om manifold air pressure sensoren, som jeg også mener er en vanlig tryksensor (piezoelektrisk).

Min bil rykker lidt ved acceleration (specielt fra lave omdrejninger (varv)). Havde hørt at andre med disse symptomer havde gode erfaringer med at rense MAF (Mass Air Flow) sensoren - men 2,5 10V motoren har altså MAP.

Er der nogen, der har gode ideer til hvad problemet kan skyldes? Har lige skiftet rotor/dæksel/tændstifter uden resultat.

Tmap sensor på insuget? Alternativt egr som […]

Bump! Har även liknande problem! Finns det n&[…]

Funderar på att leta lite på skroten[…]

Det börjar bli hög tid att bagageutr[…]