- lör 05 jul 2008, 11:15
#202786
Hejsan!!
Det är så att när jag använde min bil senast så gick den som vanligt klockrent. Nu har den stått i 1-1½ vecka på grund av lite tjänsteresor. Igår när jag skulle använda den så började motorlampan att lysa oranget efter bara 50m eller så. Vände genast hem och ställde bilen såklart.
Har läst lite på forumet och en del verkar säga att det är antingen lambda-sonden eller LMM:en.
Nu till mina frågor...
- Är det direkt skadligt för motorn om jag kör med bilen, eller måste jag ta bärgningbil till verkstad??
- Kan jag släcka denna felkoden på något sätt för att sedan se om den kommer tillbaka eller om det var en slump.
- En del säger att volvo läser felkod. Byter främre lambdan. Allt frid o fröjd o några mil sedan lyser lampan igen och att man då byter bakre lambdan. För att när lampan lyser för tredje gången konstatera att LMM:en är felaktig.
Hur kan jag undvika att detta även inträffar för mig??? Kan jag själv försöka felsöka eländet??? Visst är ingen mek-gud, men har inte tummen mitt i handen heller. Vill ju inte lägga 5-siffriga belopp på volvo när dem chansar hej vilt...:-O)
Bilen är som sagt var en Volvo S70 GLT -00 med 12800mil på mätaren. Har i alla tider gått klockrent. Den har stått stilla i solen nu i ca 1-1½ vecka när det varit 29-30 grader i skuggan om det kan vara någon ledtråd.
Tacksam för utförliga svar... måste få ordningen på den inom kort!!!
MVH
KaliZ
Det är så att när jag använde min bil senast så gick den som vanligt klockrent. Nu har den stått i 1-1½ vecka på grund av lite tjänsteresor. Igår när jag skulle använda den så började motorlampan att lysa oranget efter bara 50m eller så. Vände genast hem och ställde bilen såklart.
Har läst lite på forumet och en del verkar säga att det är antingen lambda-sonden eller LMM:en.
Nu till mina frågor...
- Är det direkt skadligt för motorn om jag kör med bilen, eller måste jag ta bärgningbil till verkstad??
- Kan jag släcka denna felkoden på något sätt för att sedan se om den kommer tillbaka eller om det var en slump.
- En del säger att volvo läser felkod. Byter främre lambdan. Allt frid o fröjd o några mil sedan lyser lampan igen och att man då byter bakre lambdan. För att när lampan lyser för tredje gången konstatera att LMM:en är felaktig.
Hur kan jag undvika att detta även inträffar för mig??? Kan jag själv försöka felsöka eländet??? Visst är ingen mek-gud, men har inte tummen mitt i handen heller. Vill ju inte lägga 5-siffriga belopp på volvo när dem chansar hej vilt...:-O)
Bilen är som sagt var en Volvo S70 GLT -00 med 12800mil på mätaren. Har i alla tider gått klockrent. Den har stått stilla i solen nu i ca 1-1½ vecka när det varit 29-30 grader i skuggan om det kan vara någon ledtråd.
Tacksam för utförliga svar... måste få ordningen på den inom kort!!!
MVH
KaliZ