Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av centona
Hej på er...

Min volvo C70 automat (98) startar inte och nu undrar jag om någon kan hjälpa mig och guida mig vart jag ska börja felsöka samt vad som kan vara fel...

De hela börja för en vecka sedan då det börja skramla oregelbundet från motorn. Jag åkte hem och gick ur bilen men sen starta den aldrig mer igen, alla lampor går på men motorn e helt död... Som om att man inte har P i då man startar.
Dagen efter gick jag ner för att starta motorn igen då var batteriet dött, glad ihågen trodde jag det var en enkel fix men med nytt batteri är bilen fortfarande omöjlig att starta dock är krämen tillbaka.

Jag har knackat och kört kontakt sprej på startmotorn utan resultat symptomen nu är att då jag vrider om nyckeln hör jag ett klick från motorrummet men sen e det dött. Har prövat röra växelspaken fram och tillbaka.

Vad jag har läst mig till kan detta vara en rad olika saker men börjar jag mer och mer tro att ljudet var pga att startmotorn var på väg att skära ihop. Kan det vara möjligt? Ska jag köpa en ny startmotor eller kan det vara jordfel, hur kolllar jag jordpunkter var finns dem? Jag har beställt ODB2 kabel men börjar tvivla på antenn ringen som jag varit inne på ett tag hör trots allt ett "klick".

Om jag monterar ut startmotorn hur gör jag de på bästa sätt? Är väldigt trångt...

Jag vill ha igång min pärla så jag kan ut och åka i den 8) nu står den i ett garage där det är svårt att bogsera iväg den...
Användarvisningsbild
av Sparkz
"Klick" som i solenoiden, eller "klick" som relät?
av EvilAngel
Hej låter trist det där med bilen din..

Jag skulle först ta reda på om verkligen starmotorn får ngn strömm över huvd taget? Koppla in kräm direkt till startmotorn o se om rör sig.
Solenoiden? Har du testat o sett om det funkar? Den ska eller bör ge ifrån ett litet klickljud. Det kan ju udnerlätta om ni är två.

Startspär? Kan det va så enkelt att det är ngn givar som säger att P inte ligger i?
O det där med batteriet, sa du att det laddade ut på ett dygn utan att du hade nåra lampor eller dyligt på?
Tycker det låter som ngt bus där, kolla o se hur kablarna till batteriet är i för skick, följ dem o du hittar ngra jodningspungter..

Jag skulle kunna sitta här o rabbla på hur länge som helst, men då får du hojta till så kanske jag kan guida dig på vägen.

Mvh Markus
Användarvisningsbild
av Claes74
kolla pluskabeln från batteriet till starmotorn, verkar ju so det skulle vara något med den, klicket kommer från solenoiden i startmotorn och när den slår i skall starten få strö från en kraftig kabel som går direkt till + på batteriet, minsta glapp eller brott på denna kabel medför klicksyndromet som du beskriver.
kolla så jord kabeln har ordentlig kontakt oxå.
av centona
tack för tipsen, jag åker bort här över valborg men ska kolla era tips på måndag hoppas komma med lite feedback, tack på förhand att ni hjälper till 8)
av centona
Tänkte jag skulle berätta hur denna soppa slutade.... Nedan följer ett utkast från det brev jag skickade till en servicechef på bilia

Jag bogserade min bil till Bilia Haga Norra efter att min Volvo C70 inte gick att starta, måndagen den 12e Maj. Jag lämnade en detaljerad felbeskrivning av mitt problem:
Jag hade hört ett skramlande ljud från motorn och konstanterat att ljudet kom någonstans ifrån mitten, ej vid kamremmen. Kunde starta och köra bilen trots detta ljud men väl hemma på kvällen startade inte bilen då jag skulle in i garaget. Inga varnings lampor lös och bilen hade olja. Efter några dagar hade även batteriet laddat ur. Jag har bytt batteri och antennring utan resultat. Bilen startar inte.
Diagnosen jag fick på stående fot av er var att de lät som om kamremmen var ”rippad” och det kunde bli dyrt. Ni skulle titta på bilen och återkomma nästkommande dag.

På torsdag hade jag inte hört något och ringde för att kolla status, inget hade gjorts ni skulle återkomma nästa dag.

Fredag får jag ”dåliga nyheter” från er kontakt person, vevaxeln är stum och ni har antagit att de är motorras. Jag frågar om det går att reparera eller om något annat kan orsaka detta men ni anser att byta motor är det som gäller. Ni ska kolla upp en begagnad motor och återkomma i början på nästa vecka – får återigen beskedet att detta kan bli dyrt.

På tisdag får jag ett kostnads förslag på att byta motor på 27-29000 kr. Jag ifrågasätter ännu en gång varför ni måste byta motor och undrar om ni inte kan verifiera detta. Detta skulle kosta mig 3000 kr extra vilket jag inte ville betala, jag har redan betalt 800 kr för en felsökning. Förklarar att jag har svårt att godkänna en reparation för så mycket pengar på ett antagande. Samtalet slutar med att ni ska kolla upp en annan motor samt att er handläggare ska sätta sig in i ärendet.

På onsdag ringer ni med ”glada nyheter”, det var inte ett motorras det var startmotorn.
Ni byter även olja och oljefilter samt kamrem på min begäran, nu till ett pris på drygt 9000 kr.
Får även besked om att bilen kommer att vara klar tills på fredag.

På fredag ringer ni denna gång med ”dåliga nyheter”, rattlåset måste bytas då nyckeln går att vrida runt vilket kan orsaka kortis och skadat startmotorn. Byte av detta ger en reparationskostnad på totalt 14000 kr. Delar måste beställas och bilen blir inte klar förräns nästa vecka då ni avråder mig från att köra bilen då ni inte ger några garantier för att det kan skada startmotorn.

Torsdag veckan efter den 29e får jag hämta ut bilen...

Summa summarum - jag kommer aldrig vända mig dit igen!

Nu vill man ha det som i Italien och Frankrike. V[…]

Felkod B5

Låter ungefär som det jag hade på[…]

Tror jag hittade uttaget du snackade om. Det ger 1[…]

Motoroljenivå

Jag bytte oljestickan på en V60AWD D4 fö[…]