Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av siviak
Har en V70 2,5 Diesel -00. Bilen är svårstartad, kall eller varm spelar ingen roll.. får mala på startmotorn några sekunder oavsett. Fast när den är kall vill den inte gå på alla cylindrar första minuten. Sen vill den inte gå vettigt under 2000 rpm, den är stadig på tomgång men låter som att den står o maler samt att det låter som den nyper luft nånstans, eller suger luft bakvägen i luftrören... typ, (alltid svårt att beskriva oljud i text). Tycker även att den slamrar lite för mycket men det kanske bara är inbillning när man står där och lyssnar efter oljud, (efter fem minuter tycker man det är konstigt att den går så illa som det låter...) Malandet försvinner bara jag petar lite på gasen. Varvar jag till 1000-1100 rpm blir den tyst men vill inte hålla sig stabil, fortsätter jag varva till lite över 2000 rpm så kommer den helt normalt.
Så här beter den sig när jag står stilla och gasar!
När jag kör så beter den sig som att den inte får soppa ungefär, den hackar lite o vill inte riktigt... tills man kommer över dessa 2000 rpm! Det är hemskt att köra i 70km/h o ligga på 1700 rpm...
En annan sak jag haft under ett par månader är att vid gaspådrag har jag hört ett tickande ljud som går i takt med varvet på motorn, ligger jag på konstant fart hörs inget utan endast när jag accelererar. Ökar jag snabbt tickar det snabbt, ökar jag inte lika snabbt tickar det inte lika snabbt...
De fel jag hittat under huven är:
1. Dieselvärmaren droppar lite, ytterst lite och inte alltid.
2. På tryckröret sitter en liten "pip" varpå en slang sitter som går till magnetventilen, denna "pip" sitter löst.

Så vad tror ni, lätt fixat eller dyrt?!? Tacksam för alla svar, har tid för felsökning på Torsdag...
Användarvisningsbild
av siviak
Nu är det fixat, det var pumpremmen som inte ville vara med. Spännaren hade gått sönder så remmen hängde som ett slappt gummiband. Därför fick inte motorn soppa som den skulle. Byte av rem, löprulle o spännare och 3138:- fattigare så har man en vettig kärra igen. Men tickandet finns kvar...
av erbe
Det är inte det vanliga tickljudet från vakumpumpen som hörs?
Det är mera regel än undantag den tickar,pumpar du på bromsen å det blir tyst så VET du det är vakumpumpen som låter.
Dock svårt å svara på ljud när man inte hör själv men kolla mitt förslag iaf.

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]

Motoroljenivå

Jag har en V 50 automat 2011 men en D 4 motor. Den[…]

Bokat för besiktning, kunde inte tacka nej […]