- tis 10 jun 2008, 12:28
#197923
Ja, har som innan skrivit om min ryckande 855:a -94.
För någon vecka sedan började den tokrycka mer än vanligt, det var i princip konstant och bilen dog 5 gånger av 10 när jag frikopplade och vartalet gick ner, riktigt rycker och sliter i bilen. När bilen dog på landsvägen när jag frikopplade så kunde jag ej starta den med tändningen utan fick lägga i 1:an och rulla igång och det gick utmärkt, Men då tändes "lambdasonds-lampan" och jag fick felkod 3-1-4 på A2, dvs Kamaxelgivarsignal saknas eller är felaktig. Men vad jag vet ska det bara ha med starten av bilen att göra, med den givaren alltså, Hursomhelst bilen har gått att starta utan problem sen dess och ryckigt har den gått hela tiden, Jag drog ur kontakten till kamaxelgivaren och blåste rent med lite tryckluft och sprayade på 556 satte tillbaka den och bilen gick som en klocka, raderade felkoden och lampan släcktes.. Sedan dess har det inte ryckt alls. Men jag är lite orolig nu att den är som den var innan de våldsamma ryckningarna, att jag kunde köra typ 5 mil utan att den rycker och att den börjar rycka när jag kört långt, har inte testat ännu.
Och har även märkt att nålen på termostaten inte alltid står på klockan 3 även när bilen är varm, den går ner en bit nästan hälften och sen kan den gå upp till nästan kl 3 igen, ibland är den korrekt.. Kan det ha med ryckningarna att göra?
Lagt till modell och årsmodell i rubrik. Vänligen glöm inte detta vid nya inlägg och komplettera gärna även tråden med motormodell
MVH/// DDD Moderator
För någon vecka sedan började den tokrycka mer än vanligt, det var i princip konstant och bilen dog 5 gånger av 10 när jag frikopplade och vartalet gick ner, riktigt rycker och sliter i bilen. När bilen dog på landsvägen när jag frikopplade så kunde jag ej starta den med tändningen utan fick lägga i 1:an och rulla igång och det gick utmärkt, Men då tändes "lambdasonds-lampan" och jag fick felkod 3-1-4 på A2, dvs Kamaxelgivarsignal saknas eller är felaktig. Men vad jag vet ska det bara ha med starten av bilen att göra, med den givaren alltså, Hursomhelst bilen har gått att starta utan problem sen dess och ryckigt har den gått hela tiden, Jag drog ur kontakten till kamaxelgivaren och blåste rent med lite tryckluft och sprayade på 556 satte tillbaka den och bilen gick som en klocka, raderade felkoden och lampan släcktes.. Sedan dess har det inte ryckt alls. Men jag är lite orolig nu att den är som den var innan de våldsamma ryckningarna, att jag kunde köra typ 5 mil utan att den rycker och att den börjar rycka när jag kört långt, har inte testat ännu.
Och har även märkt att nålen på termostaten inte alltid står på klockan 3 även när bilen är varm, den går ner en bit nästan hälften och sen kan den gå upp till nästan kl 3 igen, ibland är den korrekt.. Kan det ha med ryckningarna att göra?
Lagt till modell och årsmodell i rubrik. Vänligen glöm inte detta vid nya inlägg och komplettera gärna även tråden med motormodell
MVH/// DDD Moderator
JK