Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Haha! Visst e det underbart med bilar, eller? :???:
Okej, här e mitt problem... Min 850 -92 GLT var utlånad till kompisen, då bilen STENDOG!
Fick glatt bärga den till verkstad då jag märkte att bränslepumpen inte startade, och som lycklig amatör anser jag att det finns utbildade folk som jobbar med att byta sånt :D
Som sagt, tydligen hade hela bränslepumpen typ ärjat (!?) sönder, så dom bytte hela enheten med kablage o allt.
När bilen ändå var inne så bytte dom även kamrem, gjorde helservice o allt sånt..
Så nu går bilen igen MEN den går ojämnt! :shock:
Den går upp o ner i varv (runt 500 rpm) oavsett i vilken hastighet man ligger... Så den pendlar även om man ligger o kör en timme på motorväg eller 10 minuter i rusningstrafik.. :|
Så snabb o lätt fråga; VARFÖR?!
Får la lämna in den igen, men känns som att jag gärna vill ha ett hum om vad felet är, då det andra inte var "helt gratis" o byta... Blir galen, funderar på att byta över till cykel.. :!:
Så, någon som har en bra idé?
av *pettson*
kea skrev:Haha! Visst e det underbart med bilar, eller? :???:
Okej, här e mitt problem... Min 850 -92 GLT var utlånad till kompisen, då bilen STENDOG!
Fick glatt bärga den till verkstad då jag märkte att bränslepumpen inte startade, och som lycklig amatör anser jag att det finns utbildade folk som jobbar med att byta sånt :D
Som sagt, tydligen hade hela bränslepumpen typ ärjat (!?) sönder, så dom bytte hela enheten med kablage o allt.
När bilen ändå var inne så bytte dom även kamrem, gjorde helservice o allt sånt..
Så nu går bilen igen MEN den går ojämnt! :shock:
Den går upp o ner i varv (runt 500 rpm) oavsett i vilken hastighet man ligger... Så den pendlar även om man ligger o kör en timme på motorväg eller 10 minuter i rusningstrafik.. :|
Så snabb o lätt fråga; VARFÖR?!
Får la lämna in den igen, men känns som att jag gärna vill ha ett hum om vad felet är, då det andra inte var "helt gratis" o byta... Blir galen, funderar på att byta över till cykel.. :!:
Så, någon som har en bra idé?
Absolut.. be dom kika om kamremmen verkligen hamnade rätt..
Tack för hjälpen pettson! verkar dock som jag har fått ett sk "icke"-fel då bilen av någon konstig anledning fått för sig att gå jämnt igen.. ??:-/ Får se om det kommer tillbaka, men idag går den som ett spjut..!!
Ska man åka in ändå, eller bara vänta o se? Mkt märkligt beteende av min bil! -chockad-
Som sagt; funderar nu seriöst på att skaffa cykel! Tack igen!!! :-)-)
av *pettson*
kea skrev:Tack för hjälpen pettson! verkar dock som jag har fått ett sk "icke"-fel då bilen av någon konstig anledning fått för sig att gå jämnt igen.. ??:-/ Får se om det kommer tillbaka, men idag går den som ett spjut..!!
Ska man åka in ändå, eller bara vänta o se? Mkt märkligt beteende av min bil! -chockad-
Som sagt; funderar nu seriöst på att skaffa cykel! Tack igen!!! :-)-)
Tja.. jag kan inte annat än läsa din bedömning du gjort. Samt att jag vet att det är väldigt vanligt med ett hack fel på remmen. Men om problemet upphört nu och bilen plötsligt går väldigt bra så låter det ju märkligt om det då skulle vara remmen.. Kör några dagar till och känn på den så får du själv avgöra om problemet är kvar eller borta..
Några feltendenser som ger dessa fenomen som är liknande på många bilar är i Volvos fall - tomgångsregulatorn kan behöva rengöras och smörjas upp,luftamasse mätaren som brottas med gamla beläggningar som ger fel signaler eller lambdasonden som i vissa fall kan ge upphov till denna tomgång.Kamremmen ska inte ha någon betydelse för detta om den för övrigt är körbar.Sist men inte minst,kolla så att alla kablar och slangar sitter där de ska så inte någon är på väg av ....
av *pettson*
RoadRunner1 skrev:Några feltendenser som ger dessa fenomen som är liknande på många bilar är i Volvos fall - tomgångsregulatorn kan behöva rengöras och smörjas upp,luftamasse mätaren som brottas med gamla beläggningar som ger fel signaler eller lambdasonden som i vissa fall kan ge upphov till denna tomgång.Kamremmen ska inte ha någon betydelse för detta om den för övrigt är körbar.Sist men inte minst,kolla så att alla kablar och slangar sitter där de ska så inte någon är på väg av ....

*Kamremmen ska inte ha någon betydelse för detta om den för övrigt är körbar*

Med andra ord har du aldrig kört en 850 med avgaskammen ett hack fel ;-// Har rättat till ett antal.. dom blir slöa och går småryckigt mest hela tiden. Samt att tomgången står och går upp och ned vartefter styrdonet försöker att reglera.. :-)-) Därav att jag nämnde den..
Motorhaveri s60 2.4T

Är det kugghjulet på kamaxeln som sakna[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]