Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,har en 855 -96 som startar kanon när den är kall men har man kört bilen så den är varm o sen kanske låter den stå allt från 5 min till en timme så är den mycket svårtstartad.Får köra på startmotorn typ 30 sek sen går den klockrent när den startat.Några bra tips???
Undrar var bränslefiltert sitter?någon säger att det sitter två stycken??
tacksam för svar.Mvh.peter
av *pettson*
fajfor skrev:Hej,har en 855 -96 som startar kanon när den är kall men har man kört bilen så den är varm o sen kanske låter den stå allt från 5 min till en timme så är den mycket svårtstartad.Får köra på startmotorn typ 30 sek sen går den klockrent när den startat.Några bra tips???
Undrar var bränslefiltert sitter?någon säger att det sitter två stycken??
tacksam för svar.Mvh.peter
Nån har iof rätt på sätt och vis.. Men det ena filtret är ett som inte byts. Det är en sil/förfilter i tanken. Det andra är ett som sitter framför höger bakhjul.
Provat att slå på och av tändningen kanske 4ggr med 5sek mellanrum istället så att pumpen får skölja bort varmt bränsle ifrån bränslerailen?
Har nu tömt filtert på lite vatten,tror dock inte att det är det som är problemet.Läste ett inlägg om att man kan kopla bort förvärmningskabeln som sitter vid "tvåans" cylinder.Gjorde det men då uppstår ett annat problem..Kylfläkten går hela tiden.Några tips?O även fler kunniga tips ang varför den är svår vid varmstart.ska prova det svar jag fått..Att slå på tändningen ett par ggr o sen se om det går bättre.Fler bra tips??Tror inte mycket på Volvos dyra verkstäder utan mer på er kunninga volvo mekare..
mvh.Peter
Tror inte heller på det med tändnigen.Det konstiga är ju att om bilen får stå över natten typ så startar den direkt utan problem.Vet inte om det kanske är idé att byta bränslefilter men med tanke på att det funkar utan problem då den är kall så kan det ju inte vara det eller??
av *pettson*
#27 skrev:Bränslefiltret sitter vid stötdämpartornet höger fram i motorutrymmet på en tdi.
Helt korrekt... tänkte inte en sekund på att det gällde en TDI trots att hela överskriften gäller det.. MY BAD.. :shock: :lol: Där ser man så uppmärksam man är ibland.. ??:-/
*pettson* skrev:
#27 skrev:Bränslefiltret sitter vid stötdämpartornet höger fram i motorutrymmet på en tdi.
Helt korrekt... tänkte inte en sekund på att det gällde en TDI trots att hela överskriften gäller det.. MY BAD.. :shock: :lol: Där ser man så uppmärksam man är ibland.. ??:-/
Ja det där med uppmärksamheten om vad som står har ja sett förr..

Jag hade samma problem på min V70 TDI o lämnade till slut in den på en dieselfirma efter att jag bytt o felsökt allt så dom konstaterade att det var dieselpumpen som var sliten så jag bytte den o dom ställde in remmen o sen har den ALLTID startat efter det
Nu har jag lyckats hitta vad felet är.Pumpen är på sätt o vis sliten.Om man ska kortfatta det så sitter det en värmekännare i pumpen som blir för varm o kan sen inte byga upp tillräckligt med tryck till spridarna.Kan dock trolla så bilen startat direkt..Genom att slå en liter kallt vatten över pumpen,då startar den direkt igen.Så frågan är om man ska lämna pumpen för renovering eller fortsätta med kallt vatten."billigare med kallt vatten".Har dock hört att det är mycket billigare med en pump från Polen.någon som har erfarenhet från detta?

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]

Motoroljenivå

Jag har en V 50 automat 2011 men en D 4 motor. Den[…]

Bokat för besiktning, kunde inte tacka nej […]