Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har haft lös insugsröret på min 97:a glt för att fixa till sjället viket visade sig vara borta på min årsmodell...
Nåväl, jag tvättade upp vevhusventilationen när jag ändå kom åt.
Passade även på att byta fördelarlock och rotor (inte Biltema) samt några mindre lackjobb.
Sen tog jag och tvättade bilen.
Nu körde jag den för andra dagen efter mekandet och märkte av att den verkade rycka lite smått på tomgången ett par gånger men inte så farligt. Skyllde på det regniga vädret...
MEN! efter en mil på väg hem blev det allt ryckigare på låg gas, men om jag tryckte på lite kom kraften efter ett tag och den drog fint till dess att jag släppte på gasen igen.
Till min förskräckelse tändes även "lambdasondslampan" å nu fruktar man något lite värre fel....
Jag har inte läst av felkoderna ännu, var tvungen att bära upp min ettåring till lägenheten för att sova, men kollar dom lite senare i kväll.
Min korta fråga efter den långa inledningen lyder... VAD F*N tror ni har hänt, kan fukt i fördelaren ge en sån kraftig symtom så att lambdalampan tänds? ?:-/
Jag försökte att täcka över fördelaren från det värsta stänken med plast men underifrån var det öppet.
Nä nu blommar löken!
Med verkstadshandböckerna kvar i garaget en mil härifrån gick jag ändå ut på parkeringen för att läsa av felkoder.
Men döm av min förvåning när den förmodade platsen för koddosan gapade tom!
Jag hade visserligen inmundigat en halv folkpilsner till min hastigt hopslängda korvstroganoff. Men så kraftigt berusad kan jag inte i min viildaste fantasi tro att jag var så att ögonen svek mig.

Min bil köptes in i dec och hittills har jag inte behövt fundera över det.
Och då det är min första -850 (-97 glt 170hk) tar jag gärna mot tips från er mer luttrade.
Jag kanske kan tipsa om någonting angående Volvovalpar från -67 i utbyte? :D

Jag har nyligen hjälpt en kompis att byta motor i sin 855 -94 (5252s) och där har vi kollat koder så att man blev less, och på min morsas 745 -89 har det också varit till stor hjälp med kodlistorna.

Men, VART KOLLAR JAG MINA KODER!!!??? ??:-/
av *pettson*
ante_jonta skrev:Nä nu blommar löken!
Med verkstadshandböckerna kvar i garaget en mil härifrån gick jag ändå ut på parkeringen för att läsa av felkoder.
Men döm av min förvåning när den förmodade platsen för koddosan gapade tom!
Jag hade visserligen inmundigat en halv folkpilsner till min hastigt hopslängda korvstroganoff. Men så kraftigt berusad kan jag inte i min viildaste fantasi tro att jag var så att ögonen svek mig.

Min bil köptes in i dec och hittills har jag inte behövt fundera över det.
Och då det är min första -850 (-97 glt 170hk) tar jag gärna mot tips från er mer luttrade.
Jag kanske kan tipsa om någonting angående Volvovalpar från -67 i utbyte? :D

Jag har nyligen hjälpt en kompis att byta motor i sin 855 -94 (5252s) och där har vi kollat koder så att man blev less, och på min morsas 745 -89 har det också varit till stor hjälp med kodlistorna.

Men, VART KOLLAR JAG MINA KODER!!!??? ??:-/
1995 slutade man med att ha läslampan i motorrummet. Du kan läsa ur dina koder i ditt ODBII uttag.
Tack för tipset, jag satt just och kollade runt på nätet (bl,a här) och fick klart för mig att jag har ett problem här.
Vart köper man en enkel, billig testapparat?
Även om det inte verkar så krångligt att koppla in en diod och en strömbrytare så verkar det lite fred flinta-bil över det hela.

Såååå....
OK, jag erkänner! Jag har köpt en slö, törstig, svårmekad (kodläsning) och rostbenägen bil till högre pris än om jag jämför med mina tidigare roligare c3 Audi 100 2,3.
Ge mig bra argument varför jag ska ha kvar den förutom bagaget och lite högre säkerhet?
av *pettson*
ante_jonta skrev:Tack för tipset, jag satt just och kollade runt på nätet (bl,a här) och fick klart för mig att jag har ett problem här.
Vart köper man en enkel, billig testapparat?
Även om det inte verkar så krångligt att koppla in en diod och en strömbrytare så verkar det lite fred flinta-bil över det hela.

Såååå....
OK, jag erkänner! Jag har köpt en slö, törstig, svårmekad (kodläsning) och rostbenägen bil till högre pris än om jag jämför med mina tidigare roligare c3 Audi 100 2,3.
Ge mig bra argument varför jag ska ha kvar den förutom bagaget och lite högre säkerhet?
Har man den inställningen så varför ens leta? Sälj den 1500 billigare..
Att du själv skapat problemet genom att troligen få in vatten i tändsystemet räknas väl inte? Och att det är plättlätt att torka ur och ännu lättare att lossa batteriplus under 20 min för att släcka lampan är ju ännu dummare.
Tänds lampan IGEN så har du ett kvarstående problem och då behöver du läsa ur den.. All denna infon tar runt 2 minuter att vaska fram här i forumet..
Så dumt det kan bli...
Tack, precis den sorts peppning som funkar på mig! :-)
Så det kan alltså ge utslag i varningslampan om det är fukt i tändsystemet?
Och nästa fråga är varför är dom iså fall inte vattentäta som på min gamla Valp?
Och att varningen nollställs genom att kliniskt döda motorn i 20 minuter är ett underbartt tips, den gör att jag sover bättre i natt, tackar så mycket!

Men om mannu vill köpa en läsare framöver, (pappaledighetslönen medger färre utsvävningar) vilken och vart förordar ni?
ante_jonta skrev:Tack, precis den sorts peppning som funkar på mig! :-)
Så det kan alltså ge utslag i varningslampan om det är fukt i tändsystemet?
Och nästa fråga är varför är dom iså fall inte vattentäta som på min gamla Valp?
Och att varningen nollställs genom att kliniskt döda motorn i 20 minuter är ett underbartt tips, den gör att jag sover bättre i natt, tackar så mycket!

Men om mannu vill köpa en läsare framöver, (pappaledighetslönen medger färre utsvävningar) vilken och vart förordar ni?

Lamdalampan tänds väl inte för att du har fukt i systemet, tänds väl för att det blir kass förbränning då den inte går som den ska? (kan ha helfel men tänds iallafall inte pga fukt utan felet som fukten åstakommer)

sök på obd2 läsare eller något liknande här på forum, varit många tips om billiga läsare, säljer inte clas ohlsson en billig också om jag inte läst fel
möjligen jula, biltema eller annat billigt ställe som sålde.

Gjorde du en motortvätt? isåfall kan du väl fått in vatten i tändkablaran runt/vid tändstiften, finns några exempel på bilar som vägrat starta tills det har torkats tort och lufttorkat ordentligt. Min sambos syster råkade ut för detta på sin clio samma dag som hon skulle hämta bilen från bilförsäljaren, han hade varit snäll och gjort en grundlig tvätt =P

Sedan bör man väl inte klaga på bilarna när det är självförvållade fel, även fast man akn tycka att det är vissa brister som borde skydda mot sådant här så är det trots allt självförvållat =)

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]

Motoroljenivå

Jag har en V 50 automat 2011 men en D 4 motor. Den[…]

Bokat för besiktning, kunde inte tacka nej […]