Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ibo
Dagens igen herrar/damer!

Efter att man fixat ABS styrenheten så har nästa problem dykt upp.
Det är att Gastanksmätaren aldrig "faller" under halvtank. Ehuru, jag kör så att gastanken blir tom, Nålen sjunker från full gastank till hälften, sedan börjar bilen spotta och hosta (har en teori om att styrboxen fortfarande tror att vi har gas vilket gör att den aldrig slår över till bensin, ej heller så börjar den gröna dioden blink) varefter bilen dör vid större gaspådrag.

Två frågor har jag nu.
1: Var sitter tryckmätaren till gastanken cch kan man byta ut den själv.
2: Eller är det kanske "dysorna" som sprutar in rätt gas/luft blandning in i motorn som krånglar, detta borde ju inte påverka en felaktig mätning av mängden gas i tanken.

PS:
Det är alltså en volvo v70 98 kombi, vilket innebär att jag har en "dromedar"-puckel i trunken.
Tacksam för alla sorter av svar och teorier.

MVH:
/Sami
Kör själv en likadan bil. Den har också en tankmätare som drivit iväg något under det år jag haft bilen dock inte lika mycket som din. När gastanken är tom har jag ett "streck" kvar till tom tank. Hur långt kommer du på en tankning? Jag kommer 20-25mil vilket jag tycker indikerar att den tar all gas i tanken. Själv funderar jag på om det kanske finns någon kallibrering till tankmätaren. Tycker nämligen att den ligger på fullt lite väl länge efter tankning dvs att nålen skulle ner något i hela registret.

Har även hört att det ingår kallibrering av gastrycket i servicen på volvo. Min bil har gått 37000 mil och har inte fått någon orginalservice sedan 10000mil så det kanske är dags för både gasfilterbyte och kallibrering. Själv är jag en notorisk hemmafixare så jag skulle aldrig komma på tanken att lämna in min bil så jag är tacksam om dina efterforskningar leder fram till något. För övrigt tror jag att lamdan fixar gas/luftblandningen om man ligger hyffsat rätt i gastryck från början.

Bilen går annars perfekt så jag har inget akut servicebehov.
Givaren sitter mitt på tankens vänstra gavel (i bilens färdrikning). Den sitter iskruvad i en hylsa som endast har ett mycket litet hål som leder tryck till sensorn. Sensorn är o-ringstätad och borde nog gå att byta själv. Är nog klokt att låta hylsan sitta och endast skruva ur givaren. Ska man ge sig på detta ska man dock vara förvissad om att tanken är helt tom. Men det går ju att avläsa på manometern vid tanklocket.

En annan synpunkt vad det gäller att köra till bilen självdör är livslängden på katalysatorn. Den förstörs så sakteliga om den får arbeta med syreöverskott. Jag antar att platinan helt enkelt förbränns.
Ursäkta min förrigning av dina inlägg. Som ajg förövrigt är väldigt tacksam för.

Efter ett empiriskt test, iform av att jag körde bilen på gas fram tills att den dog, sedan fyllde jag på med GAS. Och det gick inte i mer än 9 liter gas. Ehuru gastanken inte var tom. Tankgasgivaren visar därmed korrekta värden.
Så det är något annat som är galt.

Din teori om att det är katalysatorn låter trolig (det mesta kan verka troligt för mig eftersom jag inte är så insatt i insprutningsmotorer och biler rent generellt :).

Jag lämnade idag in bilen på Bilia för utbyte av drivknutsdamaskerna (orkade inte ge mig in på det bytet på min parkeringsplats mitt i stan). Passade på att uppmärksamma teknikerna om detta "Gas-fenomen", de tar sig ett koll på det också. Återkommer när/om de hittar/årgärdar något.

/Sami
Gasten skrev:Givaren sitter mitt på tankens vänstra gavel (i bilens färdrikning). Den sitter iskruvad i en hylsa som endast har ett mycket litet hål som leder tryck till sensorn. Sensorn är o-ringstätad och borde nog gå att byta själv. Är nog klokt att låta hylsan sitta och endast skruva ur givaren. Ska man ge sig på detta ska man dock vara förvissad om att tanken är helt tom. Men det går ju att avläsa på manometern vid tanklocket.

En annan synpunkt vad det gäller att köra till bilen självdör är livslängden på katalysatorn. Den förstörs så sakteliga om den får arbeta med syreöverskott. Jag antar att platinan helt enkelt förbränns.
Ser fram mot vad de kommer fram till. Min gissning är att filtret mellan gastank och tryckregulator är igensatt så att du får ett för stort tryckfall där. Av ren nyfikenhet, det är inte så att du tankar i Uppsala? Min bil har varit kinkig de sista gångerna jag tankat där. Jag funderar på om de ibland missar att rena gasen ordentligt från CO2.
Bilen får stå kvar under natten här, de har inte hittat eller kunnat "reproducera" felelt ännu. Vilket inte är så konstigt eftersom man måste varmköra bilen i 2-3 mil innan den börjar aggera konstigt.

Nej, jag tankar mitt i Göteborg.,

Gasten skrev:Ser fram mot vad de kommer fram till. Min gissning är att filtret mellan gastank och tryckregulator är igensatt så att du får ett för stort tryckfall där. Av ren nyfikenhet, det är inte så att du tankar i Uppsala? Min bil har varit kinkig de sista gångerna jag tankat där. Jag funderar på om de ibland missar att rena gasen ordentligt från CO2.
Från klarhet till klarhet, eller?

Jag fick ett samtal från mekanikern som kollade på just biogasproblemet med bilen.
Han hade tittat genom alla värden o.dylikt, verifierat att de är korrekta. Vilket de var.
Men han tror att det huvudsakliga problemet består i att olja har kommit i Biogassystemet, från kompressorerna på tankstationerna. Deras lösning var att byta ut alla komponenter som kan häröras till just Biogasinsprutning, för den lilla summan av 16000 kronor.

Jag tackade nej, istälelt frågade jag teknikern om han kunde visa mig vilka delar han skulle ha bytt och vad han själv skulle ha gjort för att försöka åtgärda det.
Fick rådet att rengöra och "spola" rent givare och ventiler från olja.
Skall sedan se om denna åtgärdslista avhälper mina problem.

PS:
Det visar sig så att eftersom jag har en konverterad Volvo V70 så har det inte monterat s något gasfilter som skall fånga upp jsut denna oljan.
Verkar konstigt det där med filtren. Enligt mina källor finns det två filter monterade från fabrik. Ett som sitter på högtryckssidan efter tanken. Den har part.no. 9461541 och jag tror den sitter under något plastskydd under bilen i höjd med baksätet. Sedan sitter det ett mellan lågtrycksregulatorn (stora alu-burken) och gasfördelaren (den som ser ut som en bläckfisk) part.no 9458069. Sedan kom det en servicebulletin om installation av ytterligare ett filter (8653167) på högtryckssidan med insatsfilter (9458069). Det är denna jag tror de menar när de säger att du inte har något filter monterat. Den ska i så fall sitta bredvid högtrycksregulatorn. Jag har inte heller denna trots att jag har en svensksåld bi-fuel. Sedan verkar det finnas ytterliggare ett extrafilter (8675007) på lågtryckssidan som jag inte heller har men som jag inte läst någon bulletin om.

Vad det gäller symptomen att bilen dör efter 2-3mil har jag en annan om än något långsökt teori. Gas som expanderar (minskar tryck) kräver tillförande av värme. För att förse motorn med ett tillräckligt snabbt gasflöde är högtrycksregulatorn värmd av vatten via en slinga från motorns kylvatten. Om den av någon anledning skulle sätta igen skulle man få symptomen att regulatorn fryser och motorn dör. Kan ju vara intressant att öppna huven nästa gång det händer och känna på regulatorn..

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]

Motoroljenivå

Jag har en V 50 automat 2011 men en D 4 motor. Den[…]

Bokat för besiktning, kunde inte tacka nej […]