Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Holken
#196334
Jag har en 850 GLT -93, som jag har fått problem med. Den börjar koka efter ett tag när man kört den.

När jag kollar på tempmätaren inne i bilen, så visar den inget – den ligger på normal temp, trots att bilen kokar. Ibland kan det ha hänt att den gått upp i topp på rött. Men oftast visar den inget när bilen kokar.

Det som händer är att bilen börjar ryka och vattnet läcker ut, och trycker tillbaka vattnet i expansionskärlet.

Jag har felsökt men inte hittat något fel, inga läckage osv, och fläktar och allt fungerar. Jag har även testat att spola igen kylsystemet och motorblocket med en vattenslang för att se så det inte är stopp någonstans. Men det verkar fungera som det ska. Termostaten har jag rykt ur men det hjälpte inte.

Någon som vet vad felet kan vara? Tips?
Användarvisningsbild
av jojjeblom
#196363
Kolla upp locket till expansionskärlet, brukar bli sprickor i det.
Då tappar kylsystemet trycket med kokning som följd.
av Holken
#196640
Tack för det svaret! :-)-)

Verkar som om det var lösningen.
Bytte ut locket och den har inte kokat sen dess. Har i och för sig inte kört några längre sträckor, men det verkar funka. :-O)
av *pettson*
#197307
JH skrev:Kan en motor koka lokalt (i nån del) även om tempmätaren visar normal temp, om systemet är trycklöst?
systemet jobbar stadigt runt 90-102 grader så yes.. hela systemet kokar.. (termostat öppnar vid ca 90-92 grader och är helt öppen vid 102 grader.
Det är trycket som gör att vi kan öka tempen till ca 115-120 grader utan att det kokar. Systemet kommer att visa normalt eftersom den *normala* tempen är tagen vid termostathuset, längre in i maskinen är tempen över kokpunkten, den kan även visa UNDER normal temp om vi får ångblåsor vid tempgivaren. En ångblåsa är inte tillräckligt bra på att överföra värmen mot tempgivaren och det är därför den visar fel i dom fallen.
av JH
#197352
*pettson* skrev:
JH skrev:Kan en motor koka lokalt (i nån del) även om tempmätaren visar normal temp, om systemet är trycklöst?
systemet jobbar stadigt runt 90-102 grader så yes.. hela systemet kokar.. (termostat öppnar vid ca 90-92 grader och är helt öppen vid 102 grader.
Det är trycket som gör att vi kan öka tempen till ca 115-120 grader utan att det kokar. Systemet kommer att visa normalt eftersom den *normala* tempen är tagen vid termostathuset, längre in i maskinen är tempen över kokpunkten, den kan även visa UNDER normal temp om vi får ångblåsor vid tempgivaren. En ångblåsa är inte tillräckligt bra på att överföra värmen mot tempgivaren och det är därför den visar fel i dom fallen.
Volvo hävdar att systemet ska klara t o m 135 grader, vilket jag kände till sen förut, men jag trodde det var mest för att ha marginal för hela systemet och ev tröghet för termostaten. På en Audi jag hade gick kylfläkten in först vid 105-107 grader på tempmätaren, fast mätaren rör sig ju aldrig på 850 när den väl kommit upp i driftstemp.
Underkänd på avgasrening

Bra tips!

Cupefläkten.

Det är så att jag har en v60 D3 2012. […]

Jag skulle gissa att mångledaren med en dsub[…]

Ojämn gång.

Min XC70 1 -99/00 rullar ojämnt på tom[…]