Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av DrEvilBoy
Hmmm, har slitit ner oket och gjort rent... men icke... ljudet består. Men upptäckte något hemskt. drivaxeln från höger fram sidan som jag har problem med, där den går in i lådan (AWD, automat) eller vad det nu är... där är det oljigt... inte droppande olja men oljelagring runt om... kan det vara ett problem där som gör att oljudet uppstår?

Om det nu är hjullagret... hur är det lättast att upptäcka om det är det som är felet?

Två andra grejer som jag upptäckte när jag kröp under bilen som någon gärna får svara på... lite onödigt att ta en ny tråd för det.

Till höger om katten... ca 20-30cm så går två slangar... en av dem har lossat i någon slaggs skarvmojäng... vad kan det vara? det var bara att trycka ihop dem igen... men ingen aning om vad det kan vara.

Och till min fasa upptäckte jag att det var olja längst ner till höger på motorn,bakre delen (B5254T)... trodde först att det var turbon som läckte... men den hittade jag på en annan plats i motorn :roll:. det verkar komma från ett par cm upp.
av DrEvilBoy
Tyckte att ljudet kom från höger fram.... bytte skiva och belägg... men till ingen nytta. Har börjat låta betydligt mer nu. En kompis provade bilen och tyckte att ljudet kom från vänster fram... slet av oket och bytte belägg och gjorde rent oket även där dock så bytte jag inte skivan. Men icke sa nicke.... skiten låter fortfarande.

Ljudet låter ENDAST när jag kör rakt fram och blir mer när jag svänger vänster. När jag svänger kraftigt höger så försvinner ljudet ?:-/ .

Hjullager..ok...nån led.... vinkelväxeln? känner mig helt bakom flötet när det gäller detta.

Tänkte kolla om någon har nån mer idé.... kärringen blir galen då vi inte verkar ha någon bil att ta oss till stockholm i helgen.... självklart till Kiss konserten :lol:
av tivolimix
Jag har efter mycket om och men både på verkstad och själv till slut kunnat konstatera att mitt oljud lokaliseras från bakbromsarna. Har inte orkat göra nått åt det ännu men det kanske är samma för dig? Jag kunde sålt min hand på att ljudet kom från framhjulet! Men så var alltså icke fallet!
av DrEvilBoy
Har haft lite funderingar på det med att det kan komma bak men tycker inte att det borde låta så mycket när man svänger åt vänster.
Hade verkstaden någon idé om vad det kunde vara för fel på din bil?
av SweeXic
Jag har en stark känsla utav att det är hjullagret som gett upp.

Du måste ju kunna snurra på hjulet om du pallar upp den, lägg i friläge eller neutral om du har automat, trots att du har AWD.
Tror du bör kunna höra/känna om de är hjullagret, är inte så hemma i det.. Men har hört/lärt mig att kör man rakt fram o de gnäller, och du svänger åt ett håll, det låter mer, du svänger åt ett annat, de låter mindre, så är det ett utav lagren.

just nu kommer jag inte riktigt ihåg hur de var..
Men om man svängde vänster så kränger ju bilen över o lägger mer vikt på högerhjulen och gnisslar de mer då är det höger fram.
Och sen då tvärtom om man svänger till höger.. om jag kommer ihåg rätt.
av DrEvilBoy
Då var bilen fixad.... det var höger hjullager som felade på min bil. :lol:

Tänkte fixa det själv med petssons guide men tänkte att jag säkert skulle vara tvungen att köpa ny spindelled och styrled om jag själv skulle ge mig på det. Då bara hjullagret kostar 1600 bagis :-O) och att lämna in och byta inkl hjullager kostade 2600 på volvo så var det inte så svårt att fatta ett beslut.
Tänk om jag hade haft en V70 -98 istället.... då hade jag kunnat köpt ett hjullager på biltema för 499kr... undrar varför Volvo byte lager mellan 98-99 modellerna, bättre kvalité?
Bränslesystem v70 awd -97

Hej. Har bytt bränslerören på tank[…]

Jaha, bilen fryser tydligen trots att det är […]

Glädje och kul att så många v&ari[…]

Får undersöka om jag hittar någon[…]