Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sm1nvx
Bränsleavstängning sker vid motorbromsning vid varvtal över ca. 1600 rpm. (Kan skilja mellan olika motoralternativ). Orsaken till detta är egentligen att förhindra att oförbränt bränsle når katalysatorn; inte att spara bensin. Vilket ju annars är en trevlig "bieffekt". Det märks när bränsleventilen öppnar igen, motorbromsverkan avtar då.
Dagge
Användarvisningsbild
av Silver.Swe.
sm1nvx skrev:Bränsleavstängning sker vid motorbromsning vid varvtal över ca. 1600 rpm. (Kan skilja mellan olika motoralternativ). Orsaken till detta är egentligen att förhindra att oförbränt bränsle når katalysatorn; inte att spara bensin. Vilket ju annars är en trevlig "bieffekt". Det märks när bränsleventilen öppnar igen, motorbromsverkan avtar då.
Dagge

varför skulle bensinen nå katten? tändstifen tänder ju fortfarande en gnista i förgbränningsrummet, som vi tomgång.
av percy
Ett tillägg appropå backkörning

Om jag inte missminner mig så har norrmännen en enkel regel när de kör i bergen. Det är att man kör på samma växel upp som ned. Mao man motorbromsar.

// Percy
Användarvisningsbild
av Karlsa
Hej igen!

ja många intressanta teorier här!

Men om man rullar med en elektroniskt insprutat fordon Bensin eller diesel, och har över tomgångsvarv och rullar (på växel då såklart som man alltid skall göra, för att spara bränsle!) så nollar datorn bränsletillförseln pga att den känner att du släppt gasen och att motorvarvet är över tomgång. Kommer du under tomgångsvarv ger "datorn" på bränsle för den känner att motorn håller på att stanna. :shock:

Söö ere!! Som vi säger i Jämtland.

Ha de!
Användarvisningsbild
av apersson850
Som någon skrev så varierar det lite mellan olika modeller, men på min 854 Turbo -94 (Motronic 4.3) är det så, att om man släpper gasen helt vid varvtal över 2000 r/min, då stänger insprutningsventilerna helt.
De öppnar igen när man kommer under 1500 r/min, eller när man börjar gasa igen.
Släpper man gasen vid varvtal under 2000 r/min händer inget. Insprutningen sprutar in tilläckligt för att hålla tomgångsvarvtal, vilket innebär en förbrukning på ungefär 0,3 liter/mil. Men i det förra fallet tar den inget alls.
Detta är alltså för att spara bensin, inte för att inte elda katalysatorer, även om det kanske blir en bieffekt.
Så här gjorde redan Boschs D-Jetronic på 70-talet. Då hade vi inga katalysatorer i den här världsdelen, även om de fanns i Kalifornien.
av awelon
Hur kan en bil dra l/mil i förbrukning på tomgång när du inte specifierar vilken hastighet den håller? Möjligt att den drar 0.3l per TIMME isf. Fast det är nog på tok för lågt då bränsleförbrukning på tomgång oftast är väldigt hög jämfört med när du kör iom att motorn inte har någon belastning och får dålig förbränning.
Underkänd på avgasrening

Bra tips!

Cupefläkten.

Det är så att jag har en v60 D3 2012. […]

Jag skulle gissa att mångledaren med en dsub[…]

Ojämn gång.

Min XC70 1 -99/00 rullar ojämnt på tom[…]