Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fisketorp
godagens! vart och besiktigade våran 855a 2.5 GLT igår fick bakslag på Hc tomgång för hög och CO förhöjd tomgång för hög.
värden var: (godkända värdena i parantes)
Hz, 121 (100)
Co 2500, 0,5 (0,3)
hade tänkt göra ett redigt oljebyte samt stp i tanken sedan dra i lite karborator-sprit. i hopp om att det ska hjälpa.

Är det något annat man bör kolla, Hz har med förbränningen att göra?

Övrigt så går bilen bra.
av *pettson*
Fisketorp skrev:godagens! vart och besiktigade våran 855a 2.5 GLT igår fick bakslag på Hc tomgång för hög och CO förhöjd tomgång för hög.
Hz, 121 (100)
Co 2500, 0,5 (0,3)
hade tänkt göra ett redigt oljebyte samt stp i tanken sedan dra i lite karborator-sprit. i hopp om att det ska hjälpa.

Övrigt så går bilen bra.
HC heter värdet (oförbrända kolväten såsom bensin, olja mm, ppm står fär parts per million, alltså miljondelar) Om bilen går bra i övrigt så gör ett oljebyte.. skippa resten.. ut och varva bilen ordentligt. Kör en eller två växlar för lågt och håll i en mil eller så, det är INTE SKADLIGT för bilen, man måste dock inte ligga på 6000rpm utan det räcker med 4-4500rpm. Jag antar att bilen går mycket i stan?.. Det gör att katalysatorn inte hinner upp i temp riktigt och den blir lite förgiftad med tiden.. att då varva så tempen hålls uppe under en längre tid gör att katalysatorn bränner rent sej ordentligt..
av Fisketorp
*pettson* skrev:
Fisketorp skrev:godagens! vart och besiktigade våran 855a 2.5 GLT igår fick bakslag på Hc tomgång för hög och CO förhöjd tomgång för hög.
Hz, 121 (100)
Co 2500, 0,5 (0,3)

Övrigt så går bilen bra.
HC heter värdet (oförbrända kolväten såsom bensin, olja mm, ppm står fär parts per million, alltså miljondelar) Om bilen går bra i övrigt så gör ett oljebyte.. skippa resten.. ut och varva bilen ordentligt. Kör en eller två växlar för lågt och håll i en mil eller så, det är INTE SKADLIGT för bilen, man måste dock inte ligga på 6000rpm utan det räcker med 4-4500rpm. Jag antar att bilen går mycket i stan?.. Det gör att katalysatorn inte hinner upp i temp riktigt och den blir lite förgiftad med tiden.. att då varva så tempen hålls uppe under en längre tid gör att katalysatorn bränner rent sej ordentligt..
Tjenare **pettson** väntade nästan på din expertis =P
ska testa det du nämner om att bräna rent den samt byta olja, kör på biltemas mineralolja men det kanske inte spelar någon roll?=)

Njaa kör ca 2mil nästan varje gång jag kör bilen. dok har jag flyttat runt den lite på gården dagarna innan besiktning så den inte gått varm.
samt att det blev resultat i att jag fick häla olja i cylindrana och av med spridarkontakterna som du tidigare tipsat om.
funkade kanon.

En undran gällande det, kan katen ha tagit skada för det ryker ju hemsket när den väl startar samt att det har väl säkert sprutat ut lite extra soppa i avgasystemet när man nötade lite på starten innan man fan sig att göra rätt.

Tackar för tipset iallafall synd bara att man inte kan prova innan besiktning ifall det funkade trist att besiktiga om ytterligare en gång =)
av *pettson*
Fisketorp skrev:
*pettson* skrev:
Hz, 121 (100)
Co 2500, 0,5 (0,3)

Övrigt så går bilen bra.
Tjenare **pettson** väntade nästan på din expertis =P
ska testa det du nämner om att bräna rent den samt byta olja, kör på biltemas mineralolja men det kanske inte spelar någon roll?=)

Njaa kör ca 2mil nästan varje gång jag kör bilen. dok har jag flyttat runt den lite på gården dagarna innan besiktning så den inte gått varm.
samt att det blev resultat i att jag fick häla olja i cylindrana och av med spridarkontakterna som du tidigare tipsat om.
funkade kanon.

En undran gällande det, kan katen ha tagit skada för det ryker ju hemsket när den väl startar samt att det har väl säkert sprutat ut lite extra soppa i avgasystemet när man nötade lite på starten innan man fan sig att göra rätt.

Tackar för tipset iallafall synd bara att man inte kan prova innan besiktning ifall det funkade trist att besiktiga om ytterligare en gång =)
Nej katalysatorn hinner inte ta skada av den oljeboosten. Men däremot är det så att ju äldre katalysatorn blir ju senare tänds den. Den kan alltså kräva ordentligt med värme för att tända upp. I ditt fall tror jag bara katalysatorn var för kall.
Det finns en metod att *Tvätta* katalysatorn invändigt som man förvisso kan testa på eget bevåg men jag kan inte ge några garantier. Var med på att det ryker i grannskapet. Först olja och sen ordentligt med vattenånga.
Tvättmetoden går ut på att man helt enkelt tar ordentligt varmkörd bil, 0,5 liter ATF olja i en flaska elle bunke, tar en slang o sätter på lämplig plats på insuget. Håller bilen på mellan 4-4500rpm och sakta låter bilen dricka upp ATF oljan. Bilen kommer att gå riktigt dåligt men håll den på varv. Iden med oljan är att få oförbränd olja i katalysatorn. NU tar du fram 2-3 liter vatten. Upp med bilen på 4-4500 rpm igen och gör samma sak men med vatten. Nu får du extremt het ånga i katalysatorn. Ångan strävar efter att fästa på oljan du hade in förut. Tillsammans spränger dom väck föroreningar som sitter på ytorna i katalysatorn. Det blir såpass hett i avgas systemet att oftast smälter avgasupphängningarna.. :lol: MEN kissekatten brukar fungera alldeles utmärkt efter detta. OBS det här är nåt man gör som en sista åtgärd. Det är INTE nån regelbunden serviceåtgärd.
av Fisketorp
hehe låter lite otroligt men funkar säkert =)
vågar dok inte prova något sådant då katten är bra dyr.

När jag tänker efter så hade väl bilen en liten stund och provgubben körde ingen längre sträcka för att få upp tempen heller.

Är det något man kan be dem om, ifall det blir avslag igen?
Vet tjejkompisar som råkar vara blonda och ha stora bröst och kort kort, där den stackars provgubben nästintill gjort allt för att försöka få ner värdena.

läste även att spricka/hål i fleröret kan orsaka dåliga värden, men det borde väl besiktningen upptäcka tycker jag.
av *pettson*
Fisketorp skrev:hehe låter lite otroligt men funkar säkert =)

När jag tänker efter så hade väl bilen en liten stund och provgubben körde ingen längre sträcka för att få upp tempen heller.

Vet tjejkompisar som råkar vara blonda och ha stora bröst och kort kort, där den stackars provgubben nästintill gjort allt för att försöka få ner värdena.

läste även att spricka/hål i fleröret kan orsaka dåliga värden, men det borde väl besiktningen upptäcka tycker jag.
Gör så du att du bara kör den ordentligt varm så ska det lösa sej. Förvisso har dom förkärlek för bara bröst och kort kort. Dock försöker jag mej inte på det tricket dåjag inte är säker på att dom vill se en 1,94 lång fet snubbe i kort kort även om jag kan få fram nåt substitut till bröst.. :-)-)
Nu vet jag inte hur du ser ut men säkerligen är dom lika tarvliga mot dej i samma utstyrsel.. ;-// Så gör det enda säkra.. uppvärmning.. och åter uppvärmning.
av Fisketorp
*pettson* skrev:
Fisketorp skrev:hehe låter lite otroligt men funkar säkert =)

Gör så du att du bara kör den ordentligt varm så ska det lösa sej. Förvisso har dom förkärlek för bara bröst och kort kort. Dock försöker jag mej inte på det tricket dåjag inte är säker på att dom vill se en 1,94 lång fet snubbe i kort kort även om jag kan få fram nåt substitut till bröst.. :-)-)
Nu vet jag inte hur du ser ut men säkerligen är dom lika tarvliga mot dej i samma utstyrsel.. ;-// Så gör det enda säkra.. uppvärmning.. och åter uppvärmning.
Har mina feminina sidor men blir nog bakslag där=)

svärfar berättade en fin historia häromdagen. En gammal arbetskompis skulle besiktiga bilen och han visste att framvagnen var kass då bilen gick väldigt konstigt typ krängde, men han hade familj och andra räkningar den måna så ej råd med några bakslag.
Lät sin läckra vän besiktiga bilen och det blev blankt papper =)

Får undersöka om jag hittar någon[…]

Vad läser du felkod med?

Igår fick det bli byte av spolarna på […]

Cupefläkten.

Tänkte om det kunde ha något med det […]