Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mihpan
Tjena!

Blev ägare till en V70- årsm 2000, 2,4 140hk, automatlåda, förra året. Ville egentligen ha 170hk men allt var för bra för att låta denna bil (min bil) gå förlorad :lol: Så det blev 140hk trots allt.

Känner dock att jag saknar lite hästkrafter och har titar lite på att ändra om i programvaran så att det blir en 170hk. Har möjlighet via en kontakt att programmera om programvaran. Mitt dilemma är nu att jag har läst nånstans att man skall akta sig för sådant då "min bil" är byggd för at vara en 140kh (vxlåda, bromsar osv, osv) medan andra säger att det är skit samma, eller samma skit :shock:

Vad säger ni? Är det något att tänka på eller är det bara att tuta o köra och uppgradera till 170hk? För att allt skall vara korrekt med försäkringsbolag, om något skulle ske, måste man väl registreringsbesiktigaom bilen igen?
Någon som kan klargöra största skillnaderna mellan 140 och 170 hk? Utväxling, förbrukning, skillnad i försäkringspremie osv?

Tackar ödmjukast för all hjälpsam information och tips/råd! Uppskattas verkligen!
av *pettson*
mihpan skrev:Tjena!

Blev ägare till en V70- årsm 2000, 2,4 140hk, automatlåda, förra året. Ville egentligen ha 170hk men allt var för bra för att låta denna bil (min bil) gå förlorad :lol: Så det blev 140hk trots allt.

Känner dock att jag saknar lite hästkrafter och har titar lite på att ändra om i programvaran så att det blir en 170hk. Har möjlighet via en kontakt att programmera om programvaran. Mitt dilemma är nu att jag har läst nånstans att man skall akta sig för sådant då "min bil" är byggd för at vara en 140kh (vxlåda, bromsar osv, osv) medan andra säger att det är skit samma, eller samma skit :shock:

Vad säger ni? Är det något att tänka på eller är det bara att tuta o köra och uppgradera till 170hk? För att allt skall vara korrekt med försäkringsbolag, om något skulle ske, måste man väl registreringsbesiktigaom bilen igen?
Någon som kan klargöra största skillnaderna mellan 140 och 170 hk? Utväxling, förbrukning, skillnad i försäkringspremie osv?

Tackar ödmjukast för all hjälpsam information och tips/råd! Uppskattas verkligen!
Om du har en 20V 140 hk maskin är det samma maskin programvarunedtrimmad.
Om du har en 10V 140hk maskin är det inte alls samma maskin. Den kräver mera än programvara för att prestera 170hk.
av Lövet
När det är en V70 2,4 -00 så är det en nedtrimmad 170 hästare redan från början så det skiljer ingenting förutom programvaran. Med exempelvis box från BSR (http://www.bsrab.se) så kan du för 3900kr få 188 hk. Se länk: http://sv.bsr.se/products/t956/

Din bil kommer inte alls att få några problem om du uppgraderar till 188hk. Det är nämligen exakt samma hårdvara, bromsar, växellåda, chassi osv på 140 hk och 170hk versionen. Det är inga problem för dig att uppgradera effekten eftersom du har så stora marginaler.

Att vara lite försiktig med trimning gäller främst turbobilar eftersom effektökningen då kan bli så otroligt stor och då riskerar man ibland att bromsar, chassi, fjädring osv inte räcker till längre.
Användarvisningsbild
av Challe
andreas_lofgren skrev:När det är en V70 2,4 -00 så är det en nedtrimmad 170 hästare redan från början så det skiljer ingenting förutom programvaran. Med exempelvis box från BSR (http://www.bsrab.se) så kan du för 3900kr få 188 hk. Se länk: http://sv.bsr.se/products/t956/

Din bil kommer inte alls att få några problem om du uppgraderar till 188hk. Det är nämligen exakt samma hårdvara, bromsar, växellåda, chassi osv på 140 hk och 170hk versionen. Det är inga problem för dig att uppgradera effekten eftersom du har så stora marginaler.

Att vara lite försiktig med trimning gäller främst turbobilar eftersom effektökningen då kan bli så otroligt stor och då riskerar man ibland att bromsar, chassi, fjädring osv inte räcker till längre.

:D :D
Detta ovan låter kul !
Har samma V70 med 140 hk ,,,,,
Undrar om man kan få dit Boxen själv ?
Challe / ?:-/
Användarvisningsbild
av Funk
Man behöver inte pilla dit någon hårdvara alls, utan bara ladda i ny mjukvara. Vilket man normalt sett inte kan göra själv. Enda undantaget är om man kontaktar t.ex BSR och köper deras mjukvaruladdare PPC..

/Thomas
Användarvisningsbild
av Challe
:roll: Jahpp ,, det blir inte jag som laddar ny program vara då ,, kan inte detta med datorer särskilt bra !
Men idén låter bra !
Tack för svaret !

Det händer att kabelstammen som går til[…]

Sommartider HEJ, HEJ

Tagit mig 2 dagar på taket nu när det v[…]

Om man ändå ska byta skivan, skär […]

Tänkte mest på att det var något […]