Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av femansväxel
bilen är en volvo s70 en 2,4 se (140 hk) en 2000 årsmodell.
bilen har gått jättebra tills i dag då jag skulle starta den då ville den inte riktigt den gick igång men så fort jag gasade lite så slocknade innerbelysningen lite samt ville bilen dö. den fick stå på tomgång ca en minut sedan gick han som vanligt igen. undrar vad det kan vara. service är gjort för ca 200 mil sedan. åkte en sväng ställde bilen och efter en stund försökte jag starta den igen och då gick han som vanligt. inga tecken på att det var nått fel. kan det ha varit en engångs händelse eller vad ska jag börja kolla efter så det inte utveklar sig till ett större fel i framtiden. har inte kollat felkoder har ingen sådan apparat. tack för hjälpen.
av femansväxel
hejsan alla igen. jag har låtit bilen stå nu ett par timmar och det är samma fel igen. han vill nästan dö när man gasar. men på tomgång går han bra. räcker att man låter bilen stå ett par sekunder på tomgång så kan man ge gas. vill ha hjälp med felet så jag kan laga det så fort som möjligt. vat ska jag börja leta?
av *pettson*
femansväxel skrev:hejsan alla igen. jag har låtit bilen stå nu ett par timmar och det är samma fel igen. han vill nästan dö när man gasar. men på tomgång går han bra. räcker att man låter bilen stå ett par sekunder på tomgång så kan man ge gas. vill ha hjälp med felet så jag kan laga det så fort som möjligt. vat ska jag börja leta?
titta om slangen är hel mellan mapsensorn och insuget.. Om den är sprucken så får den ett sånt beteende.
av femansväxel
ok. men vad gör mapsensorn för något då? vad är det?
av *pettson*
femansväxel skrev:ok. men vad gör mapsensorn för något då? vad är det?
Det är så att mapsensorn (manifold air pressure sensor) känner av undertrycket (vacum) i ditt insug. Dom data den får av den mätningen i kombination med lufttempsensorn och sen vevaxelsensorn och spjällägesgivaren så beräknar den hur mycket bensin din bil ska få. Sen får lambdasonden styra finliret på bränslemängden.
Felet är när mapsensorn inte känner av någonting. Eller känner av för lite. Motorn får då bensin för kanske säg 2500rpm medans vi då gasar på och släpper in luft för säg..4000rpm. Bränsleblandningen blir alltså helknasig och bilen går ju då som den gör..
Användarvisningsbild
av Örnen
Man måste kunna tala med bönder på bönders sätt och med lärde på latin, heter ett gammalt ordspråk. Någon som uppenbarligen inte är så kunnig i motorelektronik med alla svåra termer måste man förklara på ett sätt som han/hon kan förstå. Jag menar inte att den som frågar är dum på nått sätt men den som svarar bör tänka på detta annars är ju svaret meningslöst om svaret föder fler frågor... Skulle gissa att inte så många bilägare hört talas om att det under huven ruvar en MAP sensor än mindre var den finns och ännu färre vad det gör för nytta eller vad förkortningen står för. Förklara på ett enklare sätt vore önskvärt iaf om man är lärare. :roll:
av *pettson*
Örnen skrev:Man måste kunna tala med bönder på bönders sätt och med lärde på latin, heter ett gammalt ordspråk. Någon som uppenbarligen inte är så kunnig i motorelektronik med alla svåra termer måste man förklara på ett sätt som han/hon kan förstå. Jag menar inte att den som frågar är dum på nått sätt men den som svarar bör tänka på detta annars är ju svaret meningslöst om svaret föder fler frågor... Skulle gissa att inte så många bilägare hört talas om att det under huven ruvar en MAP sensor än mindre var den finns och ännu färre vad det gör för nytta eller vad förkortningen står för. Förklara på ett enklare sätt vore önskvärt iaf om man är lärare. :roll:
Vad är frågeställarens/ läsarens ansvar då? Att suga i sej som en svamp och kräva en full utbildning till mekaniker via forum gratis? Och hur vet jag frågeställarens eller läsarnas nivå på kunskap? Jag känner inte att jag på nåt sätt bör be om ursäkt eller ändra mej?
Utbildning går inte till så att man serverar folk alla fakta på fat på lätt svenska och hoppas man suger i sej som en svamp. Det är inte repetering jag sysslar med utan utbildning. Den typen av undervisning gör att man minns massor i 20 minuter. Ett svar ska föda flera frågor det gör att man är aktiv och vill veta mera, inte ens då får man veta allt utan man kanske får veta VAR INFORMATIONEN FINNS så att man får hitta den själv trots allt. All inlärning som fungerar baseras på problemlösning och sannolikhet. Det har fungerat så sen vi föddes. Det du inte haft problem med är inget du frågat om och inget du slagit upp en mulen söndag för att bara memorera, samma gäller resten av livet, du kommer inte att memorera saker du ändå inte bryr dej om. Svåra facktermer är frågeställarens/läsarens ansvar att läsa vidare om då sakerna faktiskt heter så. Vi kan inte förenkla det och kalla det vacumeter eller vacummätare osv. Det är en MAP sensor om det är en sån. Alltså Manifold Air Pressure sensor och inget annat, jag förklarade förenklat vad den gör. Är vi lite aktiva och intresserade så har vi antingen en haynes bok med språknyckel eller så slår vi upp det på google och läser mera om det där.
Är vi mera kunskapstörstande så köper vi på oss TRE böcker.
1:haynes
2: Volvos tekniska bok om just DIN insprutning.
3: Volvos tekniska bok om just DITT elsystem.

Nu har du investerat ca 700 kronor men å andra sidan så kan du spara tusenlappar och kan läsa in dej på insprutnings systemet genom att använda mekanikerns bok som DETALJERAT går in på varje detalj och vad den heter och vad den gör och hur systemet fungerar och hur det felsöks enklast.
Just elscheman är väl inget man läser in men å andra sidan är dom yppperliga när nåt strular. Dock ingår inte kurs i att lära sej läsa elscheman så det begränsar väl användandet ändå för en del tyvärr.
Användarvisningsbild
av vafförärdetpådetteviset
Tycker *pettsons*förklaring var lysande. 7 meningar, sammanhanget redogjort för, alla nyckelord med, samt en avslutande hänvisning till hur det berör frågeställarens specifika problem. Är det för svårt för frågeställaren finns alltid möjlighet att söka på nyckelorden och den vägen sakta förstå hur det hela hänger ihop. Har själv hållit en massa datakurser (gamla synder) och hade varit stolt över att kunna leverera en förklaring av den arten.

Sen att jag tillhör "bonde-kategorin" i dessa sammanhang är en annan sak. Map (med avseende på) MAP sensorn är i varje fall jag djupt ignorant. Men numera en något mer upplyst ignorant tack vare förklaringen ovan.

Frågeställningen är hur som helst intressant. Har du något förslag på en alternativ formulering, Örnen? Kunde vara kul att höra hur du menar.

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]

Det händer att kabelstammen som går til[…]

Sommartider HEJ, HEJ

Tagit mig 2 dagar på taket nu när det v[…]

Om man ändå ska byta skivan, skär […]