Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lasse_F
#193998
Hej alla glada!

Nyligen byttes turbon efter haveri, innan dess alla fyra bromsoken efter haveri, och nu ska länkarmarna i framvagnen bytas efter haveri... och nu gick luftmassemätaren, samt ac-kompressorn.
Trasigare bil får man leta efter -SUCK!

Min fråga är; -Vad får lmm att paja? Eller är det så att den ledsnar efter en viss tid?

Fråga 2: -Kompressorn till Ecc slår på och av med väldigt kort intervall. Skimsas om? Fyllas på? Läckage?

tack på förhand
Användarvisningsbild
av Claes74
#194020
min kompressor bettede sig så innan den stannade av för lågt systemtryck, sönderrostat torkfilter visade det sig.
kan ju dock va nått enkelt som en läckande eller trasig sensor, oavsett fel så behöver det läcksökas och repareras innan påfyllning.
jag betalade 1500 hos volvo för diagnos och sedan skall jag byta delen själv i helgen.
av *pettson*
#194118
Lasse_F skrev:Hej alla glada!

Nyligen byttes turbon efter haveri, innan dess alla fyra bromsoken efter haveri, och nu ska länkarmarna i framvagnen bytas efter haveri... och nu gick luftmassemätaren, samt ac-kompressorn.
Trasigare bil får man leta efter -SUCK!

Min fråga är; -Vad får lmm att paja? Eller är det så att den ledsnar efter en viss tid?

Fråga 2: -Kompressorn till Ecc slår på och av med väldigt kort intervall. Skimsas om? Fyllas på? Läckage?

tack på förhand
Varför ser man allt som *haveri*..
Turbon var troligen inte splitt ny? Den har en förväntad livslängd på ca 12000mil.. dom flesta går sådär 24-30.000 mil.
Allt är beroende på hur hårt turbon används (snurrar gör den ju jämt men den laddar inte lika hårt jämt). Även på vilken olja, oljeintervaller, osv..
4 bromsok stendör inte samma dag.. Men det är klart byts inte bromsvätskan och man bromsar väldigt lite och inte är så pigg på att motionera sakerna så kan dom ta slut allt emellan 10.000 mil och 40.000 mil.. Men nåt *haveri* är det väl inte tal om.. Det är saker som tar stryk och dom måste bytas eller renoveras en dag.
Länkarmarna är slitsaker som tar slut mellan 2.000-5000 mil eftersom både bussningar och spindelleder tar stryk. Men inte heller där vaknade du en morgon och upptäckte att bilen låg på magen och länkarmarna hade släppt..?

LMM då.. ja ett överdrivet öppet filter kan döda en massmätare sägs det. Den får iallfall felvisning. Men dom går sönder på löpande band på dom flesta nya bilar vad det verkar som. Hur och varför är lite av ett mysterium..
Enligt en felsökare på volvo i en stad inte långt ifrån mej så är det iallafall på årsmodell 00- värmen i motorutrymmet som knäcker massmätarna. Och volvo har fått sätta röda prislappen på massmätarna i ett utbytes system så nåt är iallfall inte helt rätt på dom.. årsmodell 97-00 finns det väl en hel del som kan knäcka massmätaren. Då dom drivs direkt ifrån batteriet via ett avstörningsrelä så kan du slå ut det mesta under huven på bilen igenom att hjälpstarta nån stackare med din bil igång. Dom spikarna spänningsmässigt som blir då kan du som sagt grilla en del med. Det finns tyvärr inget överspänningskydd mot spridarna, massmätaren, tomgångsmotorn, endast styrdonet till motorn har skydd.

Kompressorintervallerna ja.. Det är omöjligt att säga vilken intervall om vi inte vet vid vilken utetemp. MEN jag kan ANTA att bilen behöver felsökas och att den tappar gas nånstans. TROLIGEN vid förångaren eller torkfiltret..
Användarvisningsbild
av Nexus
#194217
*pettson* skrev:
Lasse_F skrev:Hej alla glada!

Nyligen byttes turbon efter haveri, innan dess alla fyra bromsoken efter haveri, och nu ska länkarmarna i framvagnen bytas efter haveri... och nu gick luftmassemätaren, samt ac-kompressorn.
Trasigare bil får man leta efter -SUCK!

Min fråga är; -Vad får lmm att paja? Eller är det så att den ledsnar efter en viss tid?

Fråga 2: -Kompressorn till Ecc slår på och av med väldigt kort intervall. Skimsas om? Fyllas på? Läckage?

tack på förhand
Varför ser man allt som *haveri*..
Turbon var troligen inte splitt ny? Den har en förväntad livslängd på ca 12000mil.. dom flesta går sådär 24-30.000 mil.
Allt är beroende på hur hårt turbon används (snurrar gör den ju jämt men den laddar inte lika hårt jämt). Även på vilken olja, oljeintervaller, osv..
4 bromsok stendör inte samma dag.. Men det är klart byts inte bromsvätskan och man bromsar väldigt lite och inte är så pigg på att motionera sakerna så kan dom ta slut allt emellan 10.000 mil och 40.000 mil.. Men nåt *haveri* är det väl inte tal om.. Det är saker som tar stryk och dom måste bytas eller renoveras en dag.
Länkarmarna är slitsaker som tar slut mellan 2.000-5000 mil eftersom både bussningar och spindelleder tar stryk. Men inte heller där vaknade du en morgon och upptäckte att bilen låg på magen och länkarmarna hade släppt..?

LMM då.. ja ett överdrivet öppet filter kan döda en massmätare sägs det. Den får iallfall felvisning. Men dom går sönder på löpande band på dom flesta nya bilar vad det verkar som. Hur och varför är lite av ett mysterium..
Enligt en felsökare på volvo i en stad inte långt ifrån mej så är det iallafall på årsmodell 00- värmen i motorutrymmet som knäcker massmätarna. Och volvo har fått sätta röda prislappen på massmätarna i ett utbytes system så nåt är iallfall inte helt rätt på dom.. årsmodell 97-00 finns det väl en hel del som kan knäcka massmätaren. Då dom drivs direkt ifrån batteriet via ett avstörningsrelä så kan du slå ut det mesta under huven på bilen igenom att hjälpstarta nån stackare med din bil igång. Dom spikarna spänningsmässigt som blir då kan du som sagt grilla en del med. Det finns tyvärr inget överspänningskydd mot spridarna, massmätaren, tomgångsmotorn, endast styrdonet till motorn har skydd.

Kompressorintervallerna ja.. Det är omöjligt att säga vilken intervall om vi inte vet vid vilken utetemp. MEN jag kan ANTA att bilen behöver felsökas och att den tappar gas nånstans. TROLIGEN vid förångaren eller torkfiltret..
Bra skrivet *pettson*. Man ska inte skylla allt på "bilfan". Rätt sköttsel är till för att vissa saker ska fungera :mrgreen:

Nu har vi grävt lite mer i kablarna, den grov[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]

Det händer att kabelstammen som går til[…]

Sommartider HEJ, HEJ

Tagit mig 2 dagar på taket nu när det v[…]