- tis 13 maj 2008, 19:50
Funderade lite på det här med all elektronik och alla microprocessorer i bilen. Jag tycker att det verkar som om farthållaren kan hålla bränsleförbrukningen lägre på en och samma plana vägsnutt än vad jag själv kan trots att det handlar om samma jämna fart utan hastighetsökning. Man brukar/brukade säga att man sparar upp till 10% bensin på att köra med farthållare, men jag har en känsla av att farthållaren, ETMen och växellådans styrning samverkar utöver denna standardbesparing så att varvtalet och bensinförbrukningen blir lägre på min teststräcka än då jag själv sköter gasen. Har helt ovetenskapligt "mätt" genom att hålla ögonen på varvmätaren samt flödesmätaren på färddatorn.
Kan det stämma, jag menar kan bilens logiska system känna att "jaha nu är farthållaren inkopplad, då styr vi vår gas-by-wire maximalt snålt och ser samtidigt till att vi har en optimal utväxling på lådan" ? Och att denna "setup" isf är en annan än vad som väljes då det är en människa i andra änden av gaspedalen ?
Kan det stämma, jag menar kan bilens logiska system känna att "jaha nu är farthållaren inkopplad, då styr vi vår gas-by-wire maximalt snålt och ser samtidigt till att vi har en optimal utväxling på lådan" ? Och att denna "setup" isf är en annan än vad som väljes då det är en människa i andra änden av gaspedalen ?