Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JanEkstrand
Hej

Har lite beslut ångest angående nya gummin till min V70 2,5T awd 1999 ??:-/

Så jag tänkte höra lite om vad andra har för däck och åsikter!
Har tänkt köpa Michelin men är de värda priset eller ska man gå på något annat?
Har det någon betydelse i livslängd med fartmärkning H eller V?
Ska man föredra H för livslängd eller V för köregenskaper?
Eller har det ingen betydelse ska man gå på priset istället?

Tacksam för diskutioner ?:-/

Jan
Användarvisningsbild
av Nexus
visselingen har jag ej AWD :wink: men jag kör med Nokian - V / HAKKA V VR |205/55-16" 1075:-/st på Gummihuset.Går tyst och fint.
Användarvisningsbild
av Claes74
kör själv på bridgestone turanza 205/55-16, tycker de ger ifrån sig för mycket ljud :cry:
blir inga bridgestone mer
Användarvisningsbild
av Claes74
det här med däck är kul, när jag bytte däck på hojen jag hade förrut så fanns det mycket info ang grepp och hur många mils livslängd däcket hade och olika sorters däck beroende på om du skulle köra sportigt, touring, sport touring, grus eller offroad.
upplever inte att diskutionen är lika het när det gäller bilar.
visst du riskerar ju inte livhanke på samma sätt i en bil om du har lite sämmre däck men livslängden på däcket måste ju vara högintressant.
ett litet tips, ju tystare däck och ju bättre fäste (på sommardäck) desto mjukare gummiblandning och således mindre livslängd.
min åsikt ligger helt klart (vad gäller bilar) bra vatten egenskaper och lång livslängd, gäler bara att hitta ett däck med acceptabel kombination av ljudninvå och livslängd.
motorcyklar: fäste, vatten egenskaper och FÄSTE om sen däcken är slut på hojen efter 500 mil so be it.
Användarvisningsbild
av Phantom
Håller delvis med om det med mjukare däck kortare livslängd. Men det beror ju också på hur bra egenskaper däcken har efter lite slitage, oavsett hårda eller mjuka. Mjukare däck kanske behåller egenskaperna ner till några millimeter medans de hårdare kanske tappar sina egenskaper så snart de har slitits ned ett par millimeter, så där finns också saker man ska ta i beaktande.
Detta var bara som exempel och det beror ju helt och hållet på däcket om de behåller sina egenskaper eller inte samt hur de passar med bilen ;-//
Sen avgör man själv vilken acceptans man har vad gäller alla dessa delar som komfort, grepp på väta, bromssträcka våt/torr väg m.m.

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]

På min 2012 volvo v70 1.6 D4162T har jag kon[…]

På min 2012 volvo v70 1.6 D4162T har jag kon[…]