- tis 29 apr 2008, 15:08
#189650
Har problem med att tomgångsvarvet plötsligt började variera mellan 1000-2000 rpm på bilen, samt att det blev ett oljud från motorn.
Trodde först att det var startmotorn som fastnat, men det var det inte (i en tidigare tråd).
Farsan som är kunnig på bilar har kollat lite och han hittade under en liten plastkåpa vid gasspjället tomgångsventilen som tydligen ska reglera tomgångsvarvtalet på motorn.
Snett nedanför den ventilen fanns det en liten rörmuff där bilen sög in luft till motorn när gasspjället var stängt.
När man stoppar in fingret i det hålet så blir tomgången helt normal igen.
Tänkte då att det måste ha varit nån plugg där som ramlat bort, men när vi kikade på farsans 850 så saknade han den också, och hans bil gick helt normalt.
Kollade felkoder och 2-2-3 indikerades, och det ska vara att tomgångsventilen saknar eller har felaktig signal.
Nån som haft nåt sånt här fel?
Ska prova att göra en plugg av en slangbit och en tätning inne i den och provköra bilen.
Nu är det bara testat på tomgång.
Frågan är om det är själva tomgångsventilen som är felet, eller om det är styrningen av veltilen som knasar.
Trodde först att det var startmotorn som fastnat, men det var det inte (i en tidigare tråd).
Farsan som är kunnig på bilar har kollat lite och han hittade under en liten plastkåpa vid gasspjället tomgångsventilen som tydligen ska reglera tomgångsvarvtalet på motorn.
Snett nedanför den ventilen fanns det en liten rörmuff där bilen sög in luft till motorn när gasspjället var stängt.
När man stoppar in fingret i det hålet så blir tomgången helt normal igen.
Tänkte då att det måste ha varit nån plugg där som ramlat bort, men när vi kikade på farsans 850 så saknade han den också, och hans bil gick helt normalt.
Kollade felkoder och 2-2-3 indikerades, och det ska vara att tomgångsventilen saknar eller har felaktig signal.
Nån som haft nåt sånt här fel?
Ska prova att göra en plugg av en slangbit och en tätning inne i den och provköra bilen.
Nu är det bara testat på tomgång.
Frågan är om det är själva tomgångsventilen som är felet, eller om det är styrningen av veltilen som knasar.