Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av siviak
Kilremmen(fläktremmen) brast för mig idag... Eller rättare sagt trasades sönder för mig. Vid närmare inspektion på busshållplatsen med tutande arga busschaufförer bakom mig visar det sig att remskivan till generatorn glappar ordentligt, förmodligen är det själva orsaken till att remmen skurits sönder.
Men!!! Den j-a remskivan ser hel ut och inget fel på utgående axel från generatorn heller!!! Skruvar dit den igen så pass hårt att jag inte vågar dra mer men den hänger ändå där och "dinglar". Det satt en fjäderbricka mellan mutter och remskiva men det går inte dra åt hela vägen, brickan glappar lite.
Så frågan är om det är en för tunn bricka, eller om det ska sitta ytterligare bricka som "mellanlägg"???
Eller ska det sitta någon bricka på insidan, mellan generator och remskiva så den kommer ända ut till gängorna? Men då tror jag inte den hamnar i linje med övriga remskivor...

Någon som vet hur det ska vara för att det ska bli rätt?

(Det ironiska är ju att detta händer på hemväg från Bilprovningen med blankt papper i handskfacket... :lol: )
Har nu konstaterat att jag måste byta generator. Någon som vet om det är samma generator på vanliga S/V70 bensinmodeller eller om det är samma som sitter på 850 Tdi?
Har nu konstaterat följande, det finns två olika generatorer på dessa bilar.. Antingen 115A eller 120A, och 120A är nästan dubbelt så dyr!!! Naturligtvis är det så att det sitter en 120A på min bil. Alltså undrar jag om nån vet om det går att trycka dit en 115A även om jag har en 120A nu?
Har nu bytt generator, hittade en firma i Stockholm som heter Frej Bildelar. Mycket prisvärda grejer, de tog lika mycket betalt för både 115A och 120A. Här i Växjö ville de ha 3150:- för en 120A, hos dem kostade det 1400:-. Det handlade om renoverade saker hos båda och samma garantitid... De brukar annonsera på blocket. Rekommenderas!!!
Bränslytryckgivare

Givaren ser ut så här - https://www.aut[…]

Det står ju heller ingenstans att bilen har […]

I dokument som batteribolaget skickat in till a[…]

Ajdå, såpass. Jag får lämna[…]