Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av syltfot
#188860
Hej alla.
Jag har fel som jag hoppas någon kan hjälpa mej med.
I expansionkärlet för kylarvätska är det som en "grå" skumbildning.
Vad kan det vara?
Är det ok att köra ändå?
Hoppas någon kan hjälpa mej med detta!!
Användarvisningsbild
av Örnen
#188869
Hmm det var (grå)skumt :wink: Kan vara blåst topplockspackning eller sprucket topplock. Det är ingen höjdare att köra innan du åtgärdat om du ska undvika motorras. Det brukar se ut som du beskriver när topplocket eller packningen gått sönder. Olja tränger ut i kylvattnet som blir gråskummigt och det är inte bra. Dra upp oljestickan och se efter om oljan ser gråaktig ut. Vatten kan ha trängt till oljan också om topplock/packning trasig men inte alltid.

Har du lite kunskap om bilar så boka tid på verkstad. Inte nödvändigt Volvoverkstad. :-)-)
av syltfot
#188880
Kollade oljan o den var ljusbrun o fin. Kanske "bara" packningen i såfall. Är det svårt (mycket jobb)för en hemmapulare att byta en sådan pckning själv? Tummen nästan mitt i handen!
Användarvisningsbild
av Örnen
#188976
Har du tummen centralt placerad i handen är det nog inte något för dig. Krävs rätt mycket kunskap och erfarenhet och rätta verktygen. Är det nära kamremsbyte +sträckare (12.000mils intervall) och drivremsbyte så är det lämpligt att ordna detta samtidigt. Ett kamremsbrott= motorhaveri med krökta ventiler a´15.000kr är inte så skoj. Kan vara bra låta en verkstad som ger garanti på jobbet utföra toppackningsbyte. Lejer du svart= osäkert. Hör med olika verkstäders priser. Bogsera för säkerhets skull bilen dit så inte skadan förvärras. Du kan ev ha sprucket topplock. Oljetrycket är högre pga motorns kompression än vattentrycket så därför blir oftast läckaget olja i vattnet. Bor du i närheten av Motala kan du låta Pettson här på forumet göra bytet. Han är nog billigare än verkstan. Han räknar felkoder, topplockpackningar och momentnycklar när en annan räknar får för att kunna sova...
Maila honom så kan du få en uppfattning om vad som ska göras, kostnader mm
av *pettson*
#189013
Örnen skrev:Har du tummen centralt placerad i handen är det nog inte något för dig. Krävs rätt mycket kunskap och erfarenhet och rätta verktygen. Är det nära kamremsbyte +sträckare (12.000mils intervall) och drivremsbyte så är det lämpligt att ordna detta samtidigt. Ett kamremsbrott= motorhaveri med krökta ventiler a´15.000kr är inte så skoj. Kan vara bra låta en verkstad som ger garanti på jobbet utföra toppackningsbyte. Lejer du svart= osäkert. Hör med olika verkstäders priser. Bogsera för säkerhets skull bilen dit så inte skadan förvärras. Du kan ev ha sprucket topplock. Oljetrycket är högre pga motorns kompression än vattentrycket så därför blir oftast läckaget olja i vattnet. Bor du i närheten av Motala kan du låta Pettson här på forumet göra bytet. Han är nog billigare än verkstan. Han räknar felkoder, topplockpackningar och momentnycklar när en annan räknar får för att kunna sova...
Maila honom så kan du få en uppfattning om vad som ska göras, kostnader mm
*vissel*... 21mm rem har 7500 mil eller 5 års intervall.. 23mm 12000mil eller 8år.. om inget hänt är turbo den enda (som släpptes 93 som 94 års modell) som har 12000mila intervallen.. :-)-) Och jag räknar faktiskt topplocksbultar och kugg på kammremmar för att sova.. ;-//

Parkslide är undantaget kravet på utrot[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

På dom sista modellerna är där et[…]

powershift lager ingående drivaxel

hör malande ljud och tror ej är hjullage[…]

Cigg-uttag maxström?

Förhoppningsvis går säkringen inna[…]