Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dadel
Premiärinlägg på jagrullar.se!

För några månader sedan köpte jag en 855 T5 -97. Supernöjd med bilen, men den har ett störande missljud höger bak som jag måste få bort. Man hör ett tydligt gnällande och gnisslande ljud då man kör långsamt i ojämnheter och också vid vänstersvängar i låg fart. Vid högre farter har jag inte observerat ljudet, men det kan ju vara att suset då döljer det. Då man ställer sig i bakdörröppningen på höger sida och gungar bilen kraftigt i railsen så hör man också ljudet. Dock inte om man gungar den på vänster sida.

Trodde först det var någon bussning som var slut men igår bytte jag till sommardäck och försökte kolla på leder och bussningar. Såg ingenting misstänkt men när jag drog fast däcket märkte jag att man kunde snurra däcket någon centimeter framåt innan handbromsen satte emot, och att det sedan drog tillbaka lika långt när man släppte. Då man juckade fram och tillbaka med hjälp av fälgkorset hörde jag ett gnällande ljud som påminde väldigt mycket om missljudet. Kan det alltså vara något med handbromsen som låter också när jag kör? Provade gunga bilen i railsen med och utan handbroms och det lät likadant hela tiden.

Någon som upplevt något liknande ljud? Vad kan vara felet?
av dadel
Mackansglt skrev:Kanske övre stötdämparfästet på höger sida. Ta loss mattan närmast baksätet så ser du stötdämparfästena.
Finns på Biltema för 129 kr.

Tack för svaret! Hur låter det om ett sånt fäste är slut?
Ska kolla fästet för säkerhets skull, men det känns som ljudet kommer från själva navet. Läste att det kan bli skrammel av handbromsen. Kan den också lyckas skapa något sånt här ljud som jag försöker beskriva om det finns lösa delar som trycker på någonstans? Handbromsen fungerar mycket bra.

Missljudet jag har är ett skrikande/gnällande/gnisslande ljud och det låter som det är någon metallfjäder eller något som trycker lätt mot annan metall, och att resonansen sen förstärker ljudet. Extremt störande!
av dadel
Var inne på Volvo och justerade hjulvinklarna idag. Bad dem felsöka missljudet då den en gång var inne, och det visade sig att ett krängningshämmarstag i bakvagnen var helt av i ena ändan. Staget går mellan bakvagnsvaggorna och har en plåt vinkelrätt mot staget i ena ändan. Plåten har tydligen gått av på mitten och nu skaver ändorna mot varandra och leder ljudet genom staget som ju förstärker fint.. Såg inte alls rostigt ut och mekanikern var också lite förvånad att det var av, dock har de bytt såna stag tidigare fast det inte verkar vara det vanligaste felet direkt. 165€ ville de ha förett nytt och 30-40€ för monteringen. Fanns inte på lager så nu är det bara att vänta på att de får delarna..

Lite förvånad över att man inte märkt att staget varit defekt. Kan ju inte ha världens största betydelse där då bilen går så fint också utan det.. Någon som haft något liknande fel?

Parkslide är undantaget kravet på utrot[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

På dom sista modellerna är där et[…]

powershift lager ingående drivaxel

hör malande ljud och tror ej är hjullage[…]

Cigg-uttag maxström?

Förhoppningsvis går säkringen inna[…]