Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej. När hustrun kom hem idag sa hon att en varningslampa börjat lysa. Vi har en 850 T5 från -94. Automatlåda. Gick ut och kollade och ser att det är motorelektronik varningslampan som lyser (lampan med Lambdasymbolen). Kikade in under motorhuven och tyckte ett tag att det möjligen luktade litet brännt gummi, men osäker, och kunde inte se nåt konstigt (är ju ingen bilexpert själv). Efter lite letande här på forumet så har jag gjort en felsökning med diagnoskoder och jag får följande 3 koder:
3-2-5 Minnesförlust
4-1-4 Laddtrycksreglering för högt
4-3-3 Bakre knackgivarsignal saknas eller är felaktig

Förutom "Minnesförlust" så har jag inte en aning om vad som menas med Laddtrycksreglering eller Knackgivarsignal. Även denna typ av minnesförlust kan jag nog inte heller lista ut vad som eg menas.

Mina frågor:
Vågar jag starta och köra bilen överhuvudtaget, kan nåt allvarligt gå sönder? (Jag har faktiskt provat att starta och kört ett varv runt kvarteret - verkar som om bilen ändå fungerar)
Om felet är uppenbart, vad kan det tänkas kosta att reparera?
Jag har ännu inte nollställt diagnosboxen. Måste/bör jag göra det eller skall jag vänta tills bilen är reparerad? Vad händer om jag inte nollställer?

Jag skulle verkligen uppskatta om nån vänlig människa kunde hjälpa mig.

P.S jag har bara testat felkoder på A2, ej dom övriga.

hälsn

jannek999
av *pettson*
jannek999 skrev:Hej. När hustrun kom hem idag sa hon att en varningslampa börjat lysa. Vi har en 850 T5 från -94. Automatlåda. Gick ut och kollade och ser att det är motorelektronik varningslampan som lyser (lampan med Lambdasymbolen). Kikade in under motorhuven och tyckte ett tag att det möjligen luktade litet brännt gummi, men osäker, och kunde inte se nåt konstigt (är ju ingen bilexpert själv). Efter lite letande här på forumet så har jag gjort en felsökning med diagnoskoder och jag får följande 3 koder:
3-2-5 Minnesförlust
4-1-4 Laddtrycksreglering för högt
4-3-3 Bakre knackgivarsignal saknas eller är felaktig

Förutom "Minnesförlust" så har jag inte en aning om vad som menas med Laddtrycksreglering eller Knackgivarsignal. Även denna typ av minnesförlust kan jag nog inte heller lista ut vad som eg menas.

Mina frågor:
Vågar jag starta och köra bilen överhuvudtaget, kan nåt allvarligt gå sönder? (Jag har faktiskt provat att starta och kört ett varv runt kvarteret - verkar som om bilen ändå fungerar)
Om felet är uppenbart, vad kan det tänkas kosta att reparera?
Jag har ännu inte nollställt diagnosboxen. Måste/bör jag göra det eller skall jag vänta tills bilen är reparerad? Vad händer om jag inte nollställer?

Jag skulle verkligen uppskatta om nån vänlig människa kunde hjälpa mig.

P.S jag har bara testat felkoder på A2, ej dom övriga.

hälsn

jannek999
gör så att du nollar koderna. Återkommer dom så är dom riktiga. Det jag kan tänka mej är en riktig kod är 433 och eftersom den inte kan känna av sensorn så sätter den även 414 då den inte kan reglera riktigt som tänkt. Men som sagt nolla och återkom. Kika så batteriet är bra laddat med så det inte blir några falska koder för att man får gnaga igång bilen.
Hej pettson. Tack för ditt svar. Har provat att nolla (stift i, tändning av och sedan på, testknapp 5sec) men då händer inget, sk väl börja blinka och sedan testknapp 5 sec igen och lampan skall slockna??? Har du synpunkter, gör jag fel? Ytterligare en fråga: vågar jag köra bilen trots varningslampan? Har fått tid på Volvo på tisdag.

hälsn jannek999
av *pettson*
jannek999 skrev:Hej pettson. Tack för ditt svar. Har provat att nolla (stift i, tändning av och sedan på, testknapp 5sec) men då händer inget, sk väl börja blinka och sedan testknapp 5 sec igen och lampan skall slockna??? Har du synpunkter, gör jag fel? Ytterligare en fråga: vågar jag köra bilen trots varningslampan? Har fått tid på Volvo på tisdag.

hälsn jannek999
du gör fel..
sätt i stiftet. Slå på tändningen tryck på knappen kort, läs ut första koden notera den, tryck kort på knappen läs ut nästa kod osv... när första koden återkommer är du inne på varv två. DÅ ska vi nolla. Nu håller du in knappen ca 5-8 sekunder (räkna 1001, 1002 osv. en del går bra med 5 sek andra kräver 8 sek) släpp knappen. När lampan tänds igen trycker du ommedelbart på knappen medans den är tänd, lika länge som förut. NU ska du höra hur det väser till i fuelrailen osv (när det nollar startar bränslepumpen med mera nån sekund). Kontrollera genom att trycka en test. 1.1.1 är detsamma som felfritt. NU kan du slå av tändningen och ta ur stiftet.

Ja du vågar åka med lampan tänd. Men gör om det och nolla koderna.
Hej igen pettson.
Nu är jag verkligen glad. Lyckades att nolla som du beskrev, körde test och får nu 1-1-1. Sen..

..jag tog en tur, motorn blev lagom varm och jag pressade varvtalet en bit över 4500 varv, även turbon svarade bra. Körde väl nu en kvart och INGA varningslampor!!!

Vad skall jag nu göra? Kolla upp ändå på Volvoverkstan? Vara nöjd och ligga lågt? Är det värt att starta stor felsökning med oklar utgång och stor kostnad? Vad tycker du?

Hoppas du orkar svara, jag är iallafall jätteglad och ett stort tack till dig hur som helst.

hälsn

jannek999
av *pettson*
jannek999 skrev:Hej igen pettson.
Nu är jag verkligen glad. Lyckades att nolla som du beskrev, körde test och får nu 1-1-1. Sen..

..jag tog en tur, motorn blev lagom varm och jag pressade varvtalet en bit över 4500 varv, även turbon svarade bra. Körde väl nu en kvart och INGA varningslampor!!!

Vad skall jag nu göra? Kolla upp ändå på Volvoverkstan? Vara nöjd och ligga lågt? Är det värt att starta stor felsökning med oklar utgång och stor kostnad? Vad tycker du?

Hoppas du orkar svara, jag är iallafall jätteglad och ett stort tack till dig hur som helst.

hälsn

jannek999
Ligg lågt. Det är så ibland att felkod kan sättas helt utan orsak. Bland annat genom spänningsvariationer i systemet. Återkommer problemet så har det ju uppstått två ggr. DÅ kan det tänkas vara ide att kika på. Observera nu att det faktiskt är skillnad mellan att läsa ur systemet och nolla, jämfört med att nolla systemet enbart. Nu när det är urläst kan vi se att det verkar inte vara nåt farligt. Då vågar vi nolla för att se om koden/koderna återkommer. Struntar man i vilket och bara nollar rakt av så tappar man en massa värdefull info genom att inte läsa ur. Det är därför vi INTE råder till att nolla bara.. utan LÄS UR och sen nolla... ALLTID :-)-)

Parkslide är undantaget kravet på utrot[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

På dom sista modellerna är där et[…]

powershift lager ingående drivaxel

hör malande ljud och tror ej är hjullage[…]

Cigg-uttag maxström?

Förhoppningsvis går säkringen inna[…]