- ons 23 apr 2008, 23:22
Hej. När hustrun kom hem idag sa hon att en varningslampa börjat lysa. Vi har en 850 T5 från -94. Automatlåda. Gick ut och kollade och ser att det är motorelektronik varningslampan som lyser (lampan med Lambdasymbolen). Kikade in under motorhuven och tyckte ett tag att det möjligen luktade litet brännt gummi, men osäker, och kunde inte se nåt konstigt (är ju ingen bilexpert själv). Efter lite letande här på forumet så har jag gjort en felsökning med diagnoskoder och jag får följande 3 koder:
3-2-5 Minnesförlust
4-1-4 Laddtrycksreglering för högt
4-3-3 Bakre knackgivarsignal saknas eller är felaktig
Förutom "Minnesförlust" så har jag inte en aning om vad som menas med Laddtrycksreglering eller Knackgivarsignal. Även denna typ av minnesförlust kan jag nog inte heller lista ut vad som eg menas.
Mina frågor:
Vågar jag starta och köra bilen överhuvudtaget, kan nåt allvarligt gå sönder? (Jag har faktiskt provat att starta och kört ett varv runt kvarteret - verkar som om bilen ändå fungerar)
Om felet är uppenbart, vad kan det tänkas kosta att reparera?
Jag har ännu inte nollställt diagnosboxen. Måste/bör jag göra det eller skall jag vänta tills bilen är reparerad? Vad händer om jag inte nollställer?
Jag skulle verkligen uppskatta om nån vänlig människa kunde hjälpa mig.
P.S jag har bara testat felkoder på A2, ej dom övriga.
hälsn
jannek999
3-2-5 Minnesförlust
4-1-4 Laddtrycksreglering för högt
4-3-3 Bakre knackgivarsignal saknas eller är felaktig
Förutom "Minnesförlust" så har jag inte en aning om vad som menas med Laddtrycksreglering eller Knackgivarsignal. Även denna typ av minnesförlust kan jag nog inte heller lista ut vad som eg menas.
Mina frågor:
Vågar jag starta och köra bilen överhuvudtaget, kan nåt allvarligt gå sönder? (Jag har faktiskt provat att starta och kört ett varv runt kvarteret - verkar som om bilen ändå fungerar)
Om felet är uppenbart, vad kan det tänkas kosta att reparera?
Jag har ännu inte nollställt diagnosboxen. Måste/bör jag göra det eller skall jag vänta tills bilen är reparerad? Vad händer om jag inte nollställer?
Jag skulle verkligen uppskatta om nån vänlig människa kunde hjälpa mig.
P.S jag har bara testat felkoder på A2, ej dom övriga.
hälsn
jannek999
/jannek999