Slitaget kan förstås bero på felaktig hjulinställning, lufttryck eller obalans i hjulen, men om du kör mycket i stadstrafik dvs fickparkerar, u-svängar och skarpa höger/vänstersvängar i låg fart kan vissa bilmodeller slita på yttersidorna av framdäcken pga detta. Detta uppstår bla på Volvo 240 då bilens framvagn kasar i sidled vid maxutslag beroende på bilens styrgeometri. Kan vara så att andra bilmodeller slits på insidan vid liknande körning.
Är bilen sänkt kan innerslitage uppstå pga ändrad cambervinkel.
Tror dock inte det beror på slitna bussningar eller spindelleder eller något sånt. Jag kan ju ha fel förstås... :D
Skifta hjulen fram bak varannan säsong är en god idé få jämnare slitage. Alltså hf till hb,vf till vb.
Bästa gissningen angående ditt däcksslitage är dock felaktig toe in/out eller cambervinkel. Åk till en gummiverkstad eller bilverkstad och låt dem titta på däcken och ev ställa in framvagnen. Har du någon styrled, p-ända eller stötdämpare som behöver bytas så byt grejorna innan du åker, men felet beror som tidigare sagts nog inte på detta.

-)