Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Mitt första inlägg, och det är en fråga.

Jag har en V70 BiFuel där fläkten inte ger något tryck, jag tycker att jag hör missljud bakom handskfacket och har fått för mig att den sitter där. Men jag har lite kompletterande frågor!

Hur knepig är denna att byta? Räcker det med att skruva ur handskfacket (går det förresten)? Eller måste man riva under handskfacket (finns något slags fack där med)?

Vad jag förstår kostar en ny fläkt ca 3400:-, lite saftigt tycker jag nog. På bildelsbasen har jag hittat fläktar för 1625:- Halva priset, men frakt tillkommer och så undrar man över garantien och hållbarheten på en begagnad fläkt som redan snurrat ett liv i en annan bil. Hur skall man tänka här. Blir så trött över att det kostar så mycket, det är ju mellan 5-8% av bilens värde. Massor enligt mig.

Tacksam för råd, dels om hur knepigt det är att byta, dels om var man kan köpa bra fläktar till rätt pris, kanske är det en ny, men det svider så in i ...

Med vänlig hälsning Mårten
av *pettson*
martenrune skrev:Mitt första inlägg, och det är en fråga.

Jag har en V70 BiFuel där fläkten inte ger något tryck, jag tycker att jag hör missljud bakom handskfacket och har fått för mig att den sitter där. Men jag har lite kompletterande frågor!

Hur knepig är denna att byta? Räcker det med att skruva ur handskfacket (går det förresten)? Eller måste man riva under handskfacket (finns något slags fack där med)?

Vad jag förstår kostar en ny fläkt ca 3400:-, lite saftigt tycker jag nog. På bildelsbasen har jag hittat fläktar för 1625:- Halva priset, men frakt tillkommer och så undrar man över garantien och hållbarheten på en begagnad fläkt som redan snurrat ett liv i en annan bil. Hur skall man tänka här. Blir så trött över att det kostar så mycket, det är ju mellan 5-8% av bilens värde. Massor enligt mig.

Tacksam för råd, dels om hur knepigt det är att byta, dels om var man kan köpa bra fläktar till rätt pris, kanske är det en ny, men det svider så in i ...

Med vänlig hälsning Mårten
Du berättar inte vilken kaross du har men du har ju postat i delen för gamla karossen så..
Fläkten återfinns bakom handskfacket. Det kan vara lite pill att ta loss det men det går. Sen ska bottenluckan ned alltså det som befinner sej ovanför fötterna. Nu är det gott om utrymme att lossa fläkten. En ny motor kostar drygt tusenlappen och sen måste man flytta över själva fläktkorgen. En annan metod är att ta ur fläkten och smörja upp den. Man måste inte vara raketforskare för att göra sej en avdragare till fläktvingen. Konstruktionen som sådan på fläkten är att resten är lätt att ta isär för smörjning. Har gjort detta med ett antal fläktar.. Alla lever fortfarande och frodas.. :-)-)
Tack för svar

Jag tror att jag skall försöka smörja upp fläkten. Har aldrig gjort detta förut så tips mottages tacksamt. Var köper jag vettigt fett. Finns det något särskilt att tänka på? Jag kan nog demontera och montera ihop igen utan problem.

Om jag gör bort mig eller inte lyckas så bra. Var beställer/köper man en ny motor?

Tacksam för svar, verkar redan ha sparat kring 2400:- :-)

/Mårten
av *pettson*
martenrune skrev:Tack för svar

Jag tror att jag skall försöka smörja upp fläkten. Har aldrig gjort detta förut så tips mottages tacksamt. Var köper jag vettigt fett. Finns det något särskilt att tänka på? Jag kan nog demontera och montera ihop igen utan problem.

Om jag gör bort mig eller inte lyckas så bra. Var beställer/köper man en ny motor?

Tacksam för svar, verkar redan ha sparat kring 2400:- :-)

/Mårten
bästa fett du kan använda är boch fett till maskiner typ kaprondeller med mera.. bör gå att köpa i järnaffären.
Gör dej sen en avdragare till fläkthjulet. När du sen har det så ska lagringen på samma sida som fläkthjulet bort.. sen drar du ur kolen och drar ur lindning och allt. Så är det fritt fram att smörja ORDENTLIGT dock efter att ha rengjort och efter att ha trilskat loss lagret som brukar ha skurit.. Det är dock oljebronslager i modell glidlager så det är ingen fara. Rengör och fetta in.

Jag förstår din känsla, jag kä[…]

Generator laddar ej batteriet

Gött, började hastighetsmätaren fun[…]

Hej! Tänkte ge mig på att byta kamrem o[…]

Verkar rent generellt vara dålig/obefintlig […]