- tis 22 apr 2008, 00:49
#188125
Skulle tro att du får göra en koll att kamremmen är bytt vid 12.000 mil enl intervall (bäst genom stämplad bok och/eller kvitto från verkstad). Brukar sitta en silverfärgad klisterlapp i motorrummet där miltal vid bytet skrivs.
Kolla också om det är oljeläckage vid motorn eller vxllåda. Spec om det dräller av olja mellan motor och kopplingskåpa. Kan vara packboxen till vevaxeln (ca 7500kr) koppling urtrampn lager byts då samtidigt. Se efter att spec att bromsskivorna bak inte är fulla av rost. Du bör också få med två fungerande fjärrdosor till c-låset och tre nycklar (2 huvudnycklar+ 1 servicenyckel). Se efter att larmets räckvidd är åtminstone några meter. (vanligt fel på vissa årgångar är att larmmottagaren fallerar och räckvidden förkortas avsevärt).
Kolla att alla elhissarna fungerar upp och ner på alla dörrar (vanligt fel att fukt och smuts kommer ner i tryckknapparna, brukar vara lätt att åtgärda genom att lossa dörrsidorna o sprätta ur knappsatsen ta isär och rengöra) Övriga elfunktioner såsom ECC, farthållare elsitsar osv bör också kollas.
Handbromsfunktion och övergripande skick på motor växellåda osv.
Repor, bulor, stenskott drar ner priset. Omlackerade skärmar, dörrar kan tyda på gammal krockskada.
Volvos bigfrontsstereo är ett plus. Delbart drag ett minus, fast krok bättre. Original alufälgar (ej kantstötta) är snyggare och bättre än rostiga plåtisar.
Ps du kan ringa bilprovningen och få uppgift på miltal vid senaste 5-6 bes. Besöker du en SBP station kan du få kopior direkt i handen så minimerar du risken för "trillad" mätarställning Ds
Har du själv väldigt lite kunskap om bilar kan det vara en god investering att åka till Motormännens testcenter om det finns i närheten. SBP:s besiktningsprotokoll kan väl säkert vara bra, men mycket slinker förbi deras ögon.
Det var ju rätt så bra pris
Raka rör tuta och kör