Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

?:-/
Får ombesiktiga pga felindikator motorelektronik. Test ger 5-2-1. Innan bes. hade jag loss och smorde upp luftpumpen som nu fungerar trots rassel.
Har gått över alla kontakter och anslutningar som har med avgasrening och
göra, men 5-2-1 ligger kvar.

Nu undrar jag om det hjälper att köpa en ny lambda, då avgasvärdena var
godkända vid besiktningen? Kan det vara något annat som spökar?
av *pettson*
Valentin skrev:?:-/
Får ombesiktiga pga felindikator motorelektronik. Test ger 5-2-1. Innan bes. hade jag loss och smorde upp luftpumpen som nu fungerar trots rassel.
Har gått över alla kontakter och anslutningar som har med avgasrening och
göra, men 5-2-1 ligger kvar.

Nu undrar jag om det hjälper att köpa en ny lambda, då avgasvärdena var
godkända vid besiktningen? Kan det vara något annat som spökar?
nu vet jag inte riktigt om vi tänker likadant.. men 5-2-1 har inte med pumpen att göra? Det är förvärmningen på lamdasonden som är intermittent avbrott i. Med andra ord så.. om kontakten är hel och fin så byt sonden, det är inte alls ovanligt att värmeelementet ger upp. Att sonden verkade gjort sitt jobb är för att adaptionen spärras i mittläget. Alltså lambda 1..

Felkodsinformation 5–2–1

Om #A14 är kortsluten till jord blir strömförbrukningen för hög vilket detekteras av styrenheten. Om strömförbrukningen är mycket låg betraktar styrenheten det som ett avbrott till kretsen.
Felkoden 5–2–1 sätts i båda fallen.

Ersättningsvärde
Integratorn sätts till sitt mittvärde och adaptionen spärras.

Felorsak

-Avbrott spänningsledning eller signalledning.
-Signalledning kortsluten till jord eller spänning.
-Defekt lambdasond.

Felsymptom
Inga märkbara felsymptom.
Phantom.

Jag har nollat andra felkoder, ex den för luftpumpen, men 5-2-1 ligger kvar.

"petsson".

Felkod för luftpumpen var en av felkoderna innan jag började gå igenom vad som som kom upp vid
testen. Allt är nu släckt och nollat utom 5-2-1 som ligger kvar. Alla kontakter och anslutningar har
sett rena och fina ut, men jag skall göra en ny koll på lambdans anslutningar i morgon. Det verkar
som om jag får gå till Volvo och investera i en ny lambda då bilen rullat 27000 mil.

Tack båda för snabba svar.
Hej igen!

Enär felkoden 5-2-1 ligger kvar och återbesiktning skall göras den 27/2, så kollade jag med
skroten om lambdasonder. De hade två st till 10 ventilare, en från en 850 och en från en V70.
till priset av 500:-.

Efter köpet tog jag bort jordkabeln, kopplade in sonden i kontaktstycket, anslöt jorden och
startade motorn. Lambdalampan lyste fortfarande. In igen och fick prova sonden till V70,
med samma resultat, lampan lyste fortfarande. Det gick heller inte att nolla felkoden mellan
bytena. Mot en avgift på 50:- fick jag lämna tillbaka sonden.

Bilen går helt perfekt och jag kan inte hitta något fel på vakuumslangar eller anslutningar,
har tagit isär och sprayat alla anslutningar. Läcksökt med startgas utan resultat. Vad återstår?

MVH Valentin
Mät motståndet i din sond, 2 - 15 Ohm beroende på temperatur. Mellan röd och vit kabel eller två vita beroende på system. #1 och #2 i kontakten.
Sparkz skrev:Mät motståndet i din sond, 2 - 15 Ohm beroende på temperatur. Mellan röd och vit kabel eller två vita beroende på system. #1 och #2 i kontakten.
Hej!
Jag har en V70 -97 med 5252S(2,5l 10V) motorn. Jag har oxå fel kod 521. Sitter ett 4-poligt kontaktstycke på sondens kabel. Har mätt resistansen enl. instruktion men oändligt mätvärde.
Anledningen till att jag tvekar att det är så att sonden är kass är att jag även mellan #3 och #4 får oändligt motstånd. hur stor är risken att både förvärmningen och "signalen" lägger av. http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... ng#p106026

Har provat att växla polaritet vid mätningarna utan resultat även kors mätt(1-4 o 2-3) för att se om det är kontakt mellan något stift men icke.

Bilen går bra och drar inte mer bensin än vanligt.

Är det bara handla en ny sond?

Tack på för hand!

Daniel
Det är avbrott, skaffa ny sond bara. Att mäta motstånd på signalkablarna säger inte så mycket, det brukar vara rätt högt. Sonden säger inget där innan den är varm heller.
Sen är det inte så konstigt om det skulle vara avbrott på alla kablar, sonden kan vara helt skrot inuti.
Säkra bakluckan vid frakt?

Krok kanske fungerar? Screenshot_2025-08-10-15-38-[…]

Elbilsmärket Nio har automatiserat batteribyt[…]

V70 XC 2.4 bra motor?

Som Volvo fantast har jag tyvärr gett upp p&a[…]

Volvo s70 läckande bränsleslang

Har testat det men min läcker ändå[…]