Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Warman
hej jag har en 855 automat -96 144hk

jag har skrivit här tidigare och har fått massa tips om byta saker till slut hittade jag att det var katten som hade rasat.
så jag byte den körde in bilen på besikningen och bilen gick riktigt och värderna var perfekta sen till det tråkiga körde ett par mil och nu går bilen dåligt och den orkar inte så mycket och så blödrar den men drar jag av slangen som går från insuget till vakumgivaren ovanför kylet så går den bra men dricker mycket bensin och det kommer svart rök på tomgång ur avgassystemet. sen sätter jag på slagen och bilen går bra i några minuter och sen går den dåligt igen kan det vara katten som har slutat funka igen? och bilen dricker ingen olja. hoppas man kan få lite tips annars blir det nog att testa att rensa katten
av *pettson*
Warman skrev:hej jag har en 855 automat -96 144hk

jag har skrivit här tidigare och har fått massa tips om byta saker till slut hittade jag att det var katten som hade rasat.
så jag byte den körde in bilen på besikningen och bilen gick riktigt och värderna var perfekta sen till det tråkiga körde ett par mil och nu går bilen dåligt och den orkar inte så mycket och så blödrar den men drar jag av slangen som går från insuget till vakumgivaren ovanför kylet så går den bra men dricker mycket bensin och det kommer svart rök på tomgång ur avgassystemet. sen sätter jag på slagen och bilen går bra i några minuter och sen går den dåligt igen kan det vara katten som har slutat funka igen? och bilen dricker ingen olja. hoppas man kan få lite tips annars blir det nog att testa att rensa katten
Fundera lite på din egen logik nu :-)-) .. Om bilen går dåligt med slangen i men bra när du drar ur mapsensorns slang (förutom bränsletörsten) så lär ju inte det vara katalysatorn som du plötsligt täpper eller inte täpper.. Med andra ord. Katalysatorn är inte problemet. Prova att läsa ur om du har nån felkod.. Alla koder tänder inte miljölampan.. Kika även om du har läck nånstans så att bilen sugit tjuvluft. Det tar ett par mil innan lambdan ställer om värdena så du märker det..
Det gäller BÅDE läckage i luftslangar OCH läckage på avgassystem..
Användarvisningsbild
av Örnen
Starta motorn sputa startgas kring slangar och kring insugningsrör. Ökar varvtalet då du sprutar nånstans så kan det vara så att motorn suger tjuvluft.(Obs inte spruta startgasen i luftfiltret.) Isf måste du åtgärda problemet. Om det är som du tror att "katten måste rensas" så rensa på du men tror inte det löser ditt problem. Kolla upp de enklaste sakerna innan du börjar byta grejor. Ofta tror man det värsta men det kan ett litet fel alltihopa beror på.
av Warman
jag har läst ut fel koder och det fanns inga. inga vackum slangar läker vet ej vad jag ska ta mig till.
tack på förhand

Elbilsmärket Nio har automatiserat batteribyt[…]

Säkra bakluckan vid frakt?

Aha, tänkte mer att det kanske fanns nå[…]

Volvo s70 läckande bränsleslang

Har testat det men min läcker ändå[…]

Huvvajer

Toppen tack det ska kollas upp.