Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
moff skrev:
*pettson* skrev: Om du alltid ser tempmätaren men den går upp sakta så är det termostaten.
Hur sakta skall den gå upp och var skall visaren vara för att den skall betraktas som trasig?
För det första ska den nå normaltemp inom 10 min... Sen är det så att mätaren ska vara stabil där kl 3. Förutsatt att du inte har 35 minusgrader..
OM mätaren dippar till noll eller faller hastigt när du rör på givarkabeln så är det fel på givaren (kabeln är ingjuten).
Du märker ju om kylfläkten plötsligt startar fast bilen är ljummen bara.
Ioförsej tycker jag inte det är mycket att felsöka eftersom vi pratar om material för under 500kronor som är slitagematerial. Givarna sitter inte bra till utan ärgar och vibrerar i kablaget.
Termostaten ska bytas ihop med kylvätskan varannat år om allt är som det är tänkt.
Därför brukar man inte bry sej nåt speciellt om att felsöka.
Som jag sa tidigare så lossar man locket till termostaten för att komma åt givaren smidigare..
Det är ett litet servicepack så att säga termostat+givare eftersom man ändå gör jobbet på samma område.
av greven01
hejsan hejsan, ja vill komma med ett tips till.du har troligen även en yttertempsensor ( sitter oftast i fronten på motsvarande plats ,(spegelvänt) mot bogseröglan) den är även den kopplat till ecu på flertalet modeller som ger info för mer beräkning av bränsle ,mm. klart värt att kolla upp den med.ps, skriv gärna här sedan vad som var felet om/ när det är avhjälpt, tror många kan få nytta av det längre fram i sina felsökningar.
av saint82
fick tillbaka bilen av B*lia Almedal under 1vecka för plåtarbeten (rek ej)
så jag passade på att byta termostaten samt tempgivaren.

tyvärr måste jag säga att felet fortfarande består. nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra.

ska titta på det greven01 nämnde, nu när jag får tebax bilen
Säkra bakluckan vid frakt?

Krok kanske fungerar? Screenshot_2025-08-10-15-38-[…]

Elbilsmärket Nio har automatiserat batteribyt[…]

V70 XC 2.4 bra motor?

Som Volvo fantast har jag tyvärr gett upp p&a[…]

Volvo s70 läckande bränsleslang

Har testat det men min läcker ändå[…]