Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ALA
har ett mycket märkligt problem med min v70. det började med att den inte varvade mer än 4000Rpm då byttes fördelarlock rotor och tändstift. men efter det bytet varvade han inte alls. utna den går som en peng på tomgång men så fort man försöker gasa misständer den. har kontrollerat att remen sitter rätt han får bränsle som han ska, och komp finns. på den modellen går det väl att kontrollera tändningen med hjälp av märkningen på kamremskåpan? och enligt den står tändningen mycket för tidigt nästan 1.5cm kontrollerat med tändinställningslampa. så nu är frågan vad är det som påvärkar tändpunkten eller tips på fel?
av *pettson*
ALA skrev:har ett mycket märkligt problem med min v70. det började med att den inte varvade mer än 4000Rpm då byttes fördelarlock rotor och tändstift. men efter det bytet varvade han inte alls. utna den går som en peng på tomgång men så fort man försöker gasa misständer den. har kontrollerat att remen sitter rätt han får bränsle som han ska, och komp finns. på den modellen går det väl att kontrollera tändningen med hjälp av märkningen på kamremskåpan? och enligt den står tändningen mycket för tidigt nästan 1.5cm kontrollerat med tändinställningslampa. så nu är frågan vad är det som påvärkar tändpunkten eller tips på fel?
mjae jag vet inte riktigt hur du ska kunna kolla den med tändinställningslampa eftersom tändningen är adaptiv.. Dom märken som används är ju faktiskt bara permanenta nollmärken då tändningen ändå inte är justerbar. Att den misständer vid gaspådrag kan likagärna bero på att slangen mellan insuget och mapsensorn är otät . Det gör den helt enkelt har svårt att mäta upp bränslemängden. Samma trassel kan uppstå om slangen i gaveln på insuget går sönder(alla modeller har inte slangen). Dock är det lite skumt just nu.. Din motor gjorde iallafall 4000rpm innan fördelarlocksbytet.. och vägrar efter? Det tyder mest på att nån förväxlat en tändkabel eller två..
av ALA
jo dom tankarna har figurerat och jag har kollar dedär 20ggr. tändföljden står ju markerat på fördelarlocket. men för att dubbelkolla vad är tändningsföljden på en såndär maskin?
av *pettson*
ALA skrev:jo dom tankarna har figurerat och jag har kollar dedär 20ggr. tändföljden står ju markerat på fördelarlocket. men för att dubbelkolla vad är tändningsföljden på en såndär maskin?
1-2-4-5-3 Ettan vid remskivan 5:an vid växellådan.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Är tändkablarna ok då? Dem har du inte bytt om jag har läst rätt? Titta nere på tändhattarna, det brukar bli bränt där så gnistan slår ut i brunnen. Borde ha blivit bättre med nya stift och inte tvärt om iofs... Med gamla slitna stift med stort avstånd tar gnistan hellre en annan väg.
av ALA
jo, jag vet inte om jag kanske har stirrat mig blind på just tändsystemet.
ALTSÅ bilen startar och går klockrent på tomgång men går absolut inte gasa, då inträffar
följande han varvar upp till 1000-1100rpm och börjar "bluddra" jag har tittat slangar och sånt även testat om han går bättre med startgas men utan resultat.

kom igen nu ös in ieér
av *pettson*
ALA skrev:jo, jag vet inte om jag kanske har stirrat mig blind på just tändsystemet.
ALTSÅ bilen startar och går klockrent på tomgång men går absolut inte gasa, då inträffar
följande han varvar upp till 1000-1100rpm och börjar "bluddra" jag har tittat slangar och sånt även testat om han går bättre med startgas men utan resultat.

kom igen nu ös in ieér
När du ändå dragit i slangarna.. är den VITA ansluten mellan insuget och mapsensorn och framförallt ÄR BÖJARNA I GUMMI HELA? går oftast av uppe kylarhyllan där det inte syns..
Handbroms

Och när jag besiktade nu så ska han p&a[…]

Huvvajer

Hej Min huvvajer har gått av precis bakom h[…]

Om man ska vara petig så sitter laddaren i […]

Vart i landet finns du. Med en riktig dator kan du[…]