Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Claes T
Ta bort nackstöden bak på en S70. Går det? Frågan gäller både mitt och ytterplatserna. Om det går, hur gör man? Skall montera en framåtvänd barnstol bak.

Mvh Claes
Användarvisningsbild
av Örnen
Ja nog borde det gå. Troligen är det samma konstruktion som på äldre Volvo. I framstolarna brukar man kunna trycka in två spärrar bakom stolsryggen. Man får känna sig fram efter rören för nackkuddarna och hitta rätt. Samtidigt måste någon dra stödet uppåt. Antagligen är det liknande konstruktion bak men om det är en hård skiva bak då vettefan. Jag undrar varför du måste ta bort nackstöden för att sätta bilbarnstol där. :?: Det behövs väl inte om det är ett barn av vanlig storlek. :!: Räcker det inte med en barnsits bara. :?: Ungen, förlåt barnet växer ju så det knakar och snart får du sitta därbak istället.

Tror nästan det är bättre du sätter barnet bakåtvänt av säkerhetskäl. Det finns en invändig spegel att sätta så du får ögonkontakt med barnet just för det ändamålet. Justeras så du ser barnet i backspegeln.
Artnr 9187 501 för drygt 300kr.
I Volvos tillbehörskatalog finns både framåtvända och bakåtvända bilbarnstolar och sitsar. Ryggstödet på den framåtvända når upp till halva höjden av nackstödet. :-)-)
av kvimarc
Har samma problem. Bilstolen rullar liksom på nackstöden och har inte kontakt/stöd av ryggstödet i baksätet. Jag har bara hittat tips och bilder på hur man tar bort de främre nackstöden. ingen som vet hur man tar bort de bakre. gärna med bilder.

//Mackan
Användarvisningsbild
av mrEasywin
kvimarc skrev:Har samma problem. Bilstolen rullar liksom på nackstöden och har inte kontakt/stöd av ryggstödet i baksätet. Jag har bara hittat tips och bilder på hur man tar bort de främre nackstöden. ingen som vet hur man tar bort de bakre. gärna med bilder.

//Mackan
Ta bort:
Tryck med en vass syl genom klädseln från baksidan. Tryck genom hålen (c:a 10 mm i diameter) så att spärren släpper. Dra samtidigt nackskyddet rakt upp. Hålen sitter ca 10cm från ryggstödets överkant och 7,5cm resp 25,5cm från sidorna
Användarvisningsbild
av mrEasywin
kvimarc skrev:Gäller detta även för nackstödet i mitten?
Nope, gör enligt följande:
Tryck ner klädseln runt bussningskragarna
Dra ut sprintarna.
Dra upp nackstödet.
Smart energifördelning hybrid

Ok fattar då får man leva med att fu[…]

CEM går ej att byta ut rakt av, måste […]

Om man ska vara petig så sitter laddaren i b[…]

nä, det luktar os lång väg, .Jag s[…]