Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Orjan68
Hej!
Jag fick 2:a på spindelleden vänster fram. Har en 855 - 94 Går det på något vis att byta den utan att behöva ställa in framvagnen ?
av percy
Hej

Jo, det går men om det är att rekommendera vet jag inte. Enligt lagen om alltings jävlighet så kommer återmonteringen av den nya delen innebära en lägesförändring på en del vinklar.

Om man vill vara säker så justerar man efteråt. Alternativt chansa och se hur det går men var då beredd på en del snedslitna däck.

Det finns en del schyrre trådar om detta på forumet. Sök.

chipp

// Percy
av *pettson*
Orjan68 skrev:Hej!
Jag fick 2:a på spindelleden vänster fram. Har en 855 - 94 Går det på något vis att byta den utan att behöva ställa in framvagnen ?
Om du har lös spindelled på bilen idag och ska montera motsvarande så går det utmärkt.
Har du fast led och ska montera ny länkarm går det utmärkt.
Om du har lös led idag men ska montera nya sorten med fast led så går det INTE utan att du gör en 4hjulsjustering efter.
För att byta spindelled och inget annat utan att justera om några vinklar så gör följande...

Hissa bilen ställ den på en pallbock.
Lossa dom två genomgående bultarna i länkarmens infästning. (bara lossa).
Lossa och ta bort bulten som är genomgåeden i spindeln. Den som håller tappen på spindelleden.
Ta en handslägga och slå på spindelleden rakt UPP underifrån. Ta sen släggan och slå på länkarmen så nära du kan utan att skada nåt.. Rakt ned. Gör så några ggr så släpper tappan och åker ur. Nu kan du vika ned länkarmen och byta spindelleden. Glöm inte att rengöra länkarmen där leden ska ligga. Återmontera ny led och smörj tappen lite grand. Vinkla in och slå lite försiktigt på länkarmen långt ut så glider tappen i. Sen är det till att återmontera genomgående bulten igen. Ta nu domkraften och pressa med under länkarmen så att bilen nästan lättar. NU kan du skruva åt länkarmsbultarna. Släpp ned igen. Ställ domkraften där du ska lyfta bilen. hissa o ta bort pallbocken. återmontera hjulet. släpp ned nu är allt frid och fröjd..
av Orjan68
Ok tack för svaret pettson.
Jag har den nya leden och ska byta till en likadan.
Ringde till Volvo och frågade om de kunde byta och göra en 4hjulsjustering.
Ja det kan vi men du behöver inte göra någon 4hjulsjustering för det är ju 3st fasta punkter på länkarm och spindelled svarade han. Enda gången man behöver det är om man har gjort en 4hjulsjustering med glappa spindelleder. Förvillad ? Kan jag byta själv ?
av *pettson*
Orjan68 skrev:Ok tack för svaret pettson.
Jag har den nya leden och ska byta till en likadan.
Ringde till Volvo och frågade om de kunde byta och göra en 4hjulsjustering.
Ja det kan vi men du behöver inte göra någon 4hjulsjustering för det är ju 3st fasta punkter på länkarm och spindelled svarade han. Enda gången man behöver det är om man har gjort en 4hjulsjustering med glappa spindelleder. Förvillad ? Kan jag byta själv ?
Problemet är snarare att länkarmsbussningarna ger sej med tiden. Om länkarmen pekar om så får du annan toe. Det gör att om bilen varit justerad ganska nyligen nu med dålig led eller dåliga busssningar så kommer det att vara andra värden efter bytet. Ser bussningarna bra ut men spindelleden är dålig så hade iallafall JAG bytt länkarmen och sen ut och åkt. Hur känns den? drar den åt nåt håll? Håll jämn fart nånstans.. (gärna 90) åk en bit glid in snabbt åt sidan. Ut och känn på däcken. Verkar dom vara lika varma? Eller är ett märkbart varmare? Om det verkar vara lika så kör med det.. verkar ett vara varmare så står det troligen lite fel. (kan vara svårt att upptäcka skillnaden.)
Gör så att du byter sen åker du ut och känner på bilen.. :-)-)
Användarvisningsbild
av Sparkz
Det är egentligen bara toe-in man behöver bekymra sig om. De andra vinklarna har ganska stora toleranser och är inte direkt justerbara.
Toe däremot kan ändra sig en del vad man än gör, så en snabbkoll med sticka på golvet brukar jag göra så fort jag har haft isär nånting i framvagnen. Men det är väl rätt bra tillverkningstoleranser på länkarmarna, så provkör du som pettson säger och ratten inte har ändrat läge är det nog ok.
Handbroms

Och när jag besiktade nu så ska han p&a[…]

Huvvajer

Hej Min huvvajer har gått av precis bakom h[…]

Om man ska vara petig så sitter laddaren i […]

Vart i landet finns du. Med en riktig dator kan du[…]