Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av WSAB
Har köpt en Volvo V70 -00 (gamla modellen) och den sitter det en bensinvärmare i, men jag har inte hittat nån instruktionsbok för den.
Det är bara 5 knappar på manöverpanelen men jag har tryckt lite på dom alla och jag har inte klurat ut hur man ställer in en tid när man vill att bilen ska vara varm.
Har inte lyckats ställa klockan så den visar rätt tid heller.

Första knappen till vänster illustrerar ett värmeelement och trycker man på den så verkar värmaren starta och kupefläkten går igång.
Knapp 2 står det ett H på och det är väl timmar.
Knapp 3 står det ett M på och det är väl minuter.
Knapp 4 står det T1 på, och jag undrar vad man ställer med den, Kanske starttiden?
Knapp 5 står det T2 på, och vad har den för funktion?

Vill kunna ställa en tid och ha en varm bil på morgonen när jag ska till jobbet.
Hur länge behöver värmaren gå för att ha en varm bil?

Displayen visar en tid, men den visar inte den rätta tiden, och jag fick inte till det med att få rätt tid. Ska den visa realtid?

Nån som har en sån värmare som kan förklara hur den funkar?
Jag kommer inte ihåg hur man ställer tid nu, men lite info:
Första knappen är direktstart.
T1 och T2, du kan alltså ställa två tider så bilen är varm när du ska åka hem från jobbet också. Du ställer tiden du ska åka, så startar värmaren innan. Hur långt innan beror på hur kallt det är ute.
Klockan ska visa rätt tid.
Tjenare! Jag har en bensinvärmare av samma typ och jag har en instruktion till den också hemma. Jag kan scanna och skicka den om du vill.

Ur minnet så fungerar den så här (dom andra inläggen stämmer)
Knappen längst till vänster: Direktstart och stopp. Håll in tills lampan lyser/släcks
T1: Ställer in tid 1. Håll in knappen till den blinkar. Välj den tid du vill bilen ska vara varm och tryck på T1 igen. Lampan lyser när tiden är inställd
T2: Funkar samma som T1

Ställa klockan: Håll in H och M tills ":" blinkar. Ställ in med H och M. Tryck Direktstart för att bekräfta.

En sak jag hade problem med var att cirkulationspumpen i brännaren hade rostat ihop. Då går den nån minut och sen löser överhettningsskyddet ut. Löste detta genom att köpa en ny pump. Var ganska dyr typ 1200:-

Kan också rekommendera att du köper ett batteri anpassat för bensinvärmare om du ska använda den mycket. Det här tex http://www.exide.nu/sidor/personbil-van/xtreme.html
Det tackar jag för om du vill skicka den.

Jag har [email protected]

Jag fick till det där med att ställa klockan rätt, och jag ställde även in 05:30 på T1, och det var varmt och skönt i morse när jag åkte till jobbet.

Misstänker även som du säger att det måste gälla på batteriet om man använder den, och som mig har 12 km till jobbet, att det kanske inte hinner laddas upp ordentligt.

Och som nån skrev att den går olika långt beroende på hur kallt det är, så när det är riktigt kallt och kupefläkten gått länge så kanske inte man har ström till startmotorn!
Tumregeln är att du ska köra lika länge som värmaren har varit igång för att det ska hinna ladda. Större batteri hjälper egentligen inte om värmaren tömmer mer än vad som hinner laddas. Det blir lite minus varje dag ändå.
Volvo 945 STARTAR EJ

Hej, Min bil dog för nån vecka sedan n&[…]

Handbroms

Och när jag besiktade nu så ska han p&a[…]

Huvvajer

Hej Min huvvajer har gått av precis bakom h[…]

Om man ska vara petig så sitter laddaren i […]