Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det har börjat knarra/gnissla lite i fjädringen på våran V70. Höger fram är det som gnissnar om man gungar bilen i vissa riktningar å så...
Öppnade huven och bad sambon gunga å så... När man kollar på den dära gummigrejjen under muttern så ser man att den rör sig upp och ner, inte jätte mycket men väl för att verkligen synas...

Fråga 1 blir då: Skall man se att det gummit? rör på sig när bilen gungas osv? Gummit där den GRÖNA ringen är runt på bilden ;)

Bild

Fråga 2: När man gungar bilen genom att tex hoppa/tynga ner på dragkroken så rör sig motorn mycket väl synligt, skall det vara så också eller är det något fäste/bussning som bör kollas?
Ta tag i brickan och försök vrida på den. Kan du det har hylsan i bussningen släppt från gummit, och då knarrar det. Övre fjäderskål är det som ska bytas isf.
Lite rörelser upp och ner är normalt.
Ja det är det och det är inte "min" motorhuv för jag har bara en GLT =)

Ingen som har nått bra svar ang. att motorn rör sig när jag gungar bilen i tex dragkroken? Är det normalt eller inte?
ketto skrev:
CP2 skrev:O-T men vad är det för nåt som ser ut som en liten "tuta" nere vid batteriet?????
De kallas dumpventil! :-)-)
Aha, tack för svaret! Misstänkte det kunde vara nåt sånt.......:-)
av *pettson*
timebandit skrev:Ja det är det och det är inte "min" motorhuv för jag har bara en GLT =)

Ingen som har nått bra svar ang. att motorn rör sig när jag gungar bilen i tex dragkroken? Är det normalt eller inte?
Motorn ska kunna röra sej, men den får inte nå ändläget på nåt av motorfästena.
Ovantill ser du om motorfästet är helt och sprickfritt. Tycker du ändå att det rör sej för mycket så kikar du under motorn. I skarven motor/låda finns ett momentstag som ingen tänker på. Byt det till ett nytt.
*pettson* skrev:
timebandit skrev:Ja det är det och det är inte "min" motorhuv för jag har bara en GLT =)

Ovantill ser du om motorfästet är helt och sprickfritt. Tycker du ändå att det rör sej för mycket så kikar du under motorn. I skarven motor/låda finns ett momentstag som ingen tänker på. Byt det till ett nytt.
e de den med gångjärn och gummibussningar??
av *pettson*
Claes74 skrev:
*pettson* skrev:

e de den med gångjärn och gummibussningar??
japp
Volvo 945 STARTAR EJ

Hej, Min bil dog för nån vecka sedan n&[…]

Handbroms

Och när jag besiktade nu så ska han p&a[…]

Huvvajer

Hej Min huvvajer har gått av precis bakom h[…]

Om man ska vara petig så sitter laddaren i […]