Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jorevf
#15186
Hejsan,

Min 855 2.5 SE har på äldre dagar blitt lite tjurig.
Hon känns rätt ryckig och klen på låga varv. (mellan 1500-2500 rpm)
Och inte alls lika pigg som förrut.

Följande saker är bytta, utan att göra någon större förbättring.

Tändstift
Fördelar lock + rotor
Bensin filter
Luft filter.
Rengjort trottle huset.
Fyllt på med STP injection clean

Detta är en 96:a som har gått drygt 12000 mil, har även nyligen bytt kamrem.

Om man trampar gasen i botten så bluddrar den lite upp till ca 2500 rpm, där det släpper.
Ligger jag på lite över 2200 rpm och trampar till så går det rent.

Så det känns som om den får för lite av något.
Kan sägas att det vart lite bättre efter bytet av bensin filtret.
Så då får man ju tankar på att den kan vara för lite bensin.
Kan också säga att den startar utan problem, och tomgången är konstant och låter bra.

Har någon ett tips?

Tack på förhand!

Mvh
Jorevf
av Ricaro
#15188
Hejsan.
Hade liknande fel på en volvo 480 som jag hade tidigare.
Felet var att det var skit i tanken som först täppt igen bensinfiltret. Så bytte de å det var lite bättre men fortfarande inte bra. Men på den bilen var de så att en del smutts hade paserat och låg i spridarna. Detta löstes inte upp med stp. Utan det låg kvar där och täpte igen. Var lite olika, ibland gick den bättre å ibland sämre. Så varierade väl lite på hur de täpptes till i spridarna.
Hoppas de kan ge något tips i alla fall.

Mvh Richard
Tack för svaret om brummande ABS. :o)
av jorevf
#15216
Ricaro skrev:Hejsan.
Hade liknande fel på en volvo 480 som jag hade tidigare.
Felet var att det var skit i tanken som först täppt igen bensinfiltret. Så bytte de å det var lite bättre men fortfarande inte bra. Men på den bilen var de så att en del smutts hade paserat och låg i spridarna. Detta löstes inte upp med stp. Utan det låg kvar där och täpte igen. Var lite olika, ibland gick den bättre å ibland sämre. Så varierade väl lite på hur de täpptes till i spridarna.
Hoppas de kan ge något tips i alla fall.

Mvh Richard
Tack för svaret om brummande ABS. :o)
Då blir det att riva ner spridarna i helgen och rengöra med T-doja och tryckluft..

Tack för svaret..

Mvh
Jorevf
av keken1
#17045
Då blir det att riva ner spridarna i helgen och rengöra med T-doja och tryckluft..

Tack för svaret..

Mvh
Jorevf[/quote]

hur gick det? vart den å gå nå bättre??
min har också varit lite ryckig emellanåt..
av *pettson*
#17122
jorevf skrev:Hejsan,

Min 855 2.5 SE har på äldre dagar blitt lite tjurig.
Hon känns rätt ryckig och klen på låga varv. (mellan 1500-2500 rpm)
Och inte alls lika pigg som förrut.

Följande saker är bytta, utan att göra någon större förbättring.

Tändstift
Fördelar lock + rotor
Bensin filter
Luft filter.
Rengjort trottle huset.
Fyllt på med STP injection clean

Detta är en 96:a som har gått drygt 12000 mil, har även nyligen bytt kamrem.

Om man trampar gasen i botten så bluddrar den lite upp till ca 2500 rpm, där det släpper.
Ligger jag på lite över 2200 rpm och trampar till så går det rent.

Så det känns som om den får för lite av något.
Kan sägas att det vart lite bättre efter bytet av bensin filtret.
Så då får man ju tankar på att den kan vara för lite bensin.
Kan också säga att den startar utan problem, och tomgången är konstant och låter bra.

Har någon ett tips?

Tack på förhand!

Mvh
Jorevf
låter lite mera som att kamremmen sats ett hack fel..vilket går utmärkt att göra på dessa maskiner.. :wink:

Det visade sig att denna enhet och många and[…]

Samma på min XC60 2016, kom i år. Sk&a[…]

Ventilationsgaller V90-18

Jag tror det är del 1 och 29 nuså,[…]

Tack för tipset. Det får vara nog f&oum[…]