Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av vibbe
Hej...

Är en glad ägare till en 850 Gle -93 men jag börjar bli galen snart...
Här kommer historien,....

Köpte bilen i April i Sthlm....
körde till och från jobbet ca.15 km enkel resa...utan ngt som helst problem....
En dag stannade motorn en sekund.....när jag körde på Essingeleden för att sedan fortsätta som vanligt...
Ngn vecka kom det igen......död motor i en sekund på Essingeleden....sen gick den som vanligt...
I höst flyttade jag till Norge och samma fenomen uppenbarade sig 2-4 ggr på resans gång...
Men bilen var aldrig svårstartad eller ngt..
Efter några månader i Norge så började bilen misstända på låga varvtal tex...korsningar och rondell körningar
samt att den gick inte på alla fem på låga varvtal...
Men...den gick bra när motorn var kall...
Och åter igen när man skulle hem på eftermiddagen så var det inget fel alls.....
Men säg det som varar..... :shock:
Bilen gick felfritt till jobbet en morgon för att inte starta mer....
Fick felmedellande om att kamaxelgivaren signalen saknades eller var felaktig...
Inhandlade en ny......hjälpte icke.....
Gick ej att starta och när man fick igång den så gick den på 2-3 kanske 4 cylindrar..
Köpte nya "tänd pluggar".....det behövdes.....
Motorn startade och gick som en klocka men när den blev varm så gick den inte på alla 5 cyl längre utan den stannade....
Fick en ny felkod... "Spjällägesgivarsignal saknas eller är felaktig ."

Är det någon som kan ha en misstanke om vad det är som "manglar" (felar) på detta elektronikens under.???

Under pansaret så är det en 2,5 lit 20V 103 Kw -93

Från en desperat exilsvensk......som måste till Sverige i December för att besiktiga..
av *pettson*
vibbe skrev:Hej...

Är en glad ägare till en 850 Gle -93 men jag börjar bli galen snart...
Här kommer historien,....

Köpte bilen i April i Sthlm....
körde till och från jobbet ca.15 km enkel resa...utan ngt som helst problem....
En dag stannade motorn en sekund.....när jag körde på Essingeleden för att sedan fortsätta som vanligt...
Ngn vecka kom det igen......död motor i en sekund på Essingeleden....sen gick den som vanligt...
I höst flyttade jag till Norge och samma fenomen uppenbarade sig 2-4 ggr på resans gång...
Efter några månader i Norge så började bilen misstända på låga varvtal tex...korsningar och rondell körningar
Och åter igen när man skulle hem på eftermiddagen så var det inget fel alls.....
Bilen gick felfritt till jobbet en morgon för att inte starta mer....
Fick felmedellande om att kamaxelgivaren signalen saknades eller var felaktig...
Inhandlade en ny......hjälpte icke.....
Gick ej att starta och när man fick igång den så gick den på 2-3 kanske 4 cylindrar..
Köpte nya "tänd pluggar".....det behövdes.....
Motorn startade och gick som en klocka men när den blev varm så gick den inte på alla 5 cyl längre utan den stannade....
Fick en ny felkod... "Spjällägesgivarsignal saknas eller är felaktig ."

Är det någon som kan ha en misstanke om vad det är som "manglar" (felar) på detta elektronikens under.???

Under pansaret så är det en 2,5 lit 20V 103 Kw -93

Från en desperat exilsvensk......som måste till Sverige i December för att besiktiga..
mest fantastiskt känner jag att det är för att alla skäller på en bil?.. Ingen vill undersöka och det är alltid bilj...vel osv.. och ingen vill erkänna att det finns måååånga mil på den och att även den behöver omsorg
.
Om bilen stannar när den blir varm. så finns det inte många komponenter som kan vara skyldiga alls.. din spjällägesgivare är INTE en av dom saker som kan göra att den stannar. kamlägesgivaren är EN sak som gör att den stannar.. en vevaxelgivare gör det INTE..
Tappar du av gnistan i takt med att tempen stiger så lär det finnas ett problem runt gnistan?
Kanske en tändmodul.. Alternativt en spole som säger upp sej när den blir varm. Du har naturligtvis gjort nåt så enkelt som att faktiskt ha ett fräscht fördelarlock och rotor.. samt att tändkablarna är utbytta från 1993?
av oaw
Har en bekant som hade liknande problem på en 850 95. Det var tändspolen som spökade. Ibland gick den perfekt och rätt som det var krånglade den exakt som du beskriver. Efter att tändspolen byttes har bilen gått perfekt i 4 år!!

Lycka till!

MVH

O
Användarvisningsbild
av Stegus
Hej.

Jag har också precis detta problem just nu. som tur är har jag precis köpt en V70, men jag tänkte ju sälja 850:n. Men det går ju inte nu när den inte går.

Det problem som jag har gestaltar sig på samma sätt som ditt. Vid kallstart så går den igång. Även om även det kan vara lite kärvt. Men sedan går den kanske några kilometer, men börjar sedan misstända och går inte på alla cylindrar. Om man håller höga varv så kan den gå lite, men så fort man släpper av på gasen så vill den dö. Och sedan kommer man liksom inte upp i varv igen utan den stannar obenhörligen efter bara en kort sträcka. Sedan när den stått stilla några timmar och kallnat så kan man få igång den igen.

Jag har haft den på volvoverkstad men dom hittade inga direkta fel. Vevhusventilationen var igensatt och dom rensade den. Och sedan gick den igen. Men nästa dag när jag skulle köra så var det samma visa igen.

Det där andra felet du nämner att den bara plötsligt sannar några sekunder och att man sedan kan starta igen, det beror på bensinpumpsreläet. Köp ett nytt sådant så är du av med det problemet. Det är visst ett vanligt problem på dessa bilar, har jag fått reda på här på detta forumet.
av Jimmy25
vibbe skrev: körde till och från jobbet ca.15 km enkel resa...utan ngt som helst problem....
Så långt lät det ganska likt mitt problem. http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=16&t=24296
Det löste sig då jag böt bensinpumpsrelät. Men jag fick aldrig några felkoder som dig.
V60 sliter däck bak

Generellt sett kan bussningar i dåligt skick[…]

Generator laddar ej batteriet

Säker på att det inte är en anslut[…]

sen kan man ju tolka media som om att affäre[…]

Tysta sommardäck V90

Köpte en V60 ultimate 23:a för ett par &[…]