Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av eiramsundqvist
Hej
Min baklucka har en tid varit mycket tung och för att hålla den uppe måste jag använda mig av en pinne för att hålla upp den, annars faller den ner meddetsamma med en duns.
Nu var den inlämnad på en verkstad för flera saker och då tänkte jag passa på att fixa bakluckan samtidigt.... På kvittot står bla : Gasdämpare bak.
Jag trodde att jag skulle få en bil med en klok baklucka tillbaka. Men luckan åker fortfarande igen med en smäll om jag inte pallar upp den med en pinne. Har jag beställt fel på ngt sätt, kanske är det ett större fel än bara gasdämpare? Eller har verkstaden gjort ngn miss? Kan Gasdämpare bak, vara ngt annat och att jag varit otydlig i min beställning? Ska ringa dem på måndag såklart, men det kan ju alltid vara bra att ha lite kunskap först.....
vänligen
Marie (volvo s70, 1998)
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Kan det vara så att du blivit missförstådd och att dom bytt stötdämparna bak?

Mvh GK
Användarvisningsbild
av MarcusJ
Har du spoiler/vinge på bakluckan?
Är gasdämparna bytta till rätt sort? För en del bilmodeller ska man ha starkare gasdämpare när vinge är monterad på luckan.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Finns två uppsättningar gasdämpare till denna bilmodell en för baklucka utan spoiler och en för baklucka med spoiler. Tror inte att luckan ska åka igen med en duns om man typ sätter fel dämpare, snarare att den åker igen sakta.
av alcoholic
Hade samma irriterande problem på min nyligen inköpta S70 Greyline -99, hade ett par dämpare liggande som aldrig blev av att montera på min "gamla" S70 Classic -00 innan den gav upp efter 55k mil, fixade det på den "nygamla" på detta sätt.
Kollade först i Haynes där de ville demontera hatthylla, inredningsdetaljer mm, krångligt värre... Funderade lite och kunde lösa det med att endast ta bort sidostöden på hö & vä sida av ryggstödet, görs enkelt genom att rycka till i överkant och sedan lyfta stöden uppåt.
För att säkra bakluckan när dämparna tagits bort använde jag ett spännband för att få fri arbetsyta från bagageluckan ist f att stötta luckan med kvastskaft e d som rekommenderades. Hade ett Biltema-spännband som var tillräckligt långt och med hake smal nog att passa i grillen/huven.
Spännband_F.png
Spännband_F.png (774.7 KiB) Visad 113 gånger
Spännband_B.png
Spännband_B.png (2.78 MiB) Visad 113 gånger
Tänk på att inte spänna för kung & fosterland, behövs rätt liten kraft för att säkra luckan och inte riskera att dra sönder något i grillen.
De verktyg som behövs för denna operation är en liten flatbladig skruvmejsel, en rejäl flatbladig skruvmejsel ca 15-20cm, och i mitt fall en spännrem ca 50cm (kan ev. ersättas med råstyrka). En liten ficklampa kan också vara bra för att se vad man gör bakom ryggstödet.
Verktyg.png
Verktyg.png (1.16 MiB) Visad 113 gånger
Börja med att lossa dämparna bak vid kulledsfästena på bakluckan. Görs med den tunna skruvmejseln genom att lyfta upp låsbygeln så att dämparen enkelt snäpps loss från kulleden/fästet.
Främre fästet på dämparna är en plastklo som griper om en bygel på baksidan av plåten som ryggstödet stödjer mot. Jobba inifrån bakluckan genom att sticka in den stora skruvmejseln genom det ovala hålet där dämpararmen löper. Ta stöd mot nederkant hålet och pressa undertill på dämparens gripklo så att den lyfts upp/av bygeln, hjälp till att snäppa loss den genom att samtidigt bända dämpararmen uppåt så att den snäpper loss.
Återstår att montera nya dämpare, görs i omvänd ordning. De dämpare jag hade liggande var inköpta hos V-parts, dessa har en mindre öppning i gripklon än Volvo original och kräver en rejäl kraft för att snäppa fast i bygeln. Man får jobba inifrån kupén genom ett hål i plåten nertill under fästbygeln. Rätt trångt att komma åt och få kraft nog att pressa ned gripklon med fingrarna men det kanske fungerar med Volvo original eller för den som är byggd som Karl-Alfred. Jag gjorde iaf såhär; stick ut gripklon genom hålet in i kupén och trä över en spännrem. Tråckla upp gripklon i läge på plats över bygeln och dra ned spännremmens "ögla" så långt som möjligt över gripklon så nära fästöglan det går samtidigt som spännremmens ändar hålls spända genom hålet i plåten.
Teknik.png
Teknik.png (865.15 KiB) Visad 113 gånger
Nu har du något att få bra grepp om som anbringar kraft rakt ned över gripklon så det är bara att dra rakt ned tills man hör ett ljudligt "snäpp" när gripklon åker på plats. Jag höll i ändarna och kunde enkelt ta hjälp av kroppstyngden för att montera främre dämparfästet. Sedan är det bara att dra ut spännbandet och pressa på det bakre fästet på kulleden i bakluckan. Till det behövs inga verktyg utan det är bara att trycka dit dämparen så låser den sig m h a den fjädrande bygeln.
Återstår bara att stoppa tillbaka sidostöden. En tunga i nederkant av dessa träs ned uppifrån i en bygel i karossen och sedan smackar man in det övre fästet i plastlåsningen, klart!
Tar nog max en halvtimme att byta dessa bakluckedämpare nästa gång när man nu väl kommit på tekniken, en enkel operation och man slipper sedan riskera att bli giljotinerad när man rotar i bagaget.
Tänk på att det finns två varianter av dämpare, en "vanlig" och en starkare för bilar med spoiler på bakluckan.

Om man lagar luftförvärmningen så […]

Min bil är my 25 så jag har verkligen i[…]

Haldex gen 5 vibrationer

Har gjort liknande på min för ett par &[…]

Ljudinställningar nollställs

Gäller detta bara på AAOS bilar? Har d[…]