Tänker mig då att de på
www.atech2.se kanske kan hjälpa till, inte för att de verkar göra reklam om åtgärder på M4.4,
men möjligen dåliga lödningar som behöver bättras på.
Programmera om lär de nog inte kunna göra, men frågan är fri förstås -hör efter.
Men om det handlar om att chip tappar programmeringen, så låter det som om chip behöver bytas ut,
denna generation av VOLVO-bilar har så vitt jag vet inte teknik med krav att de inte får stå utan batteri för länge (så som vissa andra bilmärken hade kring denna tidpunkt redan).
Förvisso ska man inte starta bilen direkt efter återanslutning batteri, då det är långsammare databuss är det bra att vänta lite, går inte rent annars.
Vad är tillräckligt, oklart men själv är jag inte stressad så ca 5min låter jag gå före, eftersom jag haft problem med detta när jag varit för snabb på nyckeln.
**Kom på att på 850/x70 bilarna, där blev immobilizern integrerad i ECU först 1999, då inte M4.4 var aktuell längre.
(Kanske varierar beroende på motoralternativ)
Liksom du skriver, så finns egen immobilizer-styrenhet, vilken är separat, så M4.4-enheter ska då gå att byta ut mellan varandra.
Står lite om 97or i denna tråd
viewtopic.php?f=16&t=181046&p=1582671&h ... r#p1582671
**
S70 2,5T 193hk man 1999 blir skattefri 2028-nov
S70 2,5 170hk aut 1997 blir skattefri 2027-mars