Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

DennisCA skrev: lör 01 feb 2025, 18:39 ..En sak jag vet läcker så är oljekorken, den behöver ny tätning.
Hittade du ny packning? Jag köpte precis en på Mekonomen för det facila priset av 42 SEK :-)
Tittade under kåpan över tändstiften pga att den mystiska felkoden p1672, som anses hänga ihop med vvt-ventilen dykt upp ett par gånger. Hittade en icke försumbar oljepöl där :-/
Den gamla packningen var lika flexibel som en bit knäckebröd ;-)
I morse började det lukta illa i bilen, en metallisk lukt.... Sen såg jag rök komma från där fläkten satt. Jag har kvar originalfläkten för den verkade OK sist jag kollade. Jag bytte ut fabrikskontakten på fläkten mot två Abikokopplingar direkt på stiften då den gamla kontakten hade smält.

Nu verkar ena Wagokopplingen ha smält också. Har inte tid att kolla orsaken nu, är det fläkten som spökar igen eller är det något annat jordningsfel nånstans. Fast sannolikt är det nåt med fläkten. Jag köpte en ny(begagnad) sist så jag borde väl byta.

Bild

Tur i oturen jag inte satt tillbaka knäskyddet då jag hade annat jag ville göra där inne med stereon.
Jag klippte bort den gamla kopplingen och bytte den, allt verkade funka igen. Märkte inte den blev varm men testade inte så länge. Jag behöver koppla in en ammeter här och se vad fläkten drar, förmodligen jämföra med den nya fläkten jag inte installerat.

Jag körde till jobbet med fläkten på max hela vägen, ca 3 mil. Wagokopplingarna kändes typ ljumma då jag kom fram. Jag blir lite orolig då jag inte kan reproducera felet. Jag vågar inte sätta tillbaka skyddet, jag vet inte om wagokopplingarna är problemet och de lossar p.g.a. vibration med tiden eller om det är fläkten. Men den verkar ju inte ha dragit onormalt mycket ström nu. Jag lutar mot att kopplingen hade lossnat av nån orsak och det hade lett till den gick varm. Kanske Wagokopplingar är opassande i en bil, tänkte dock de borde vara bra för detta då de är fjäderbelastade och således bör tampas bra med vibrationer.
Fläkten drar rätt mycket ström, har siffran 6A i bakhuvudet. Men det kanske var på låg hastighet, inte omöjligt att den drar 10A på max. Man skulle kunna kolla hur stor säkring den har.
Tumregeln för säkringsval är 2x normal driftström ..
Och kablage med kontakter och ev skarvar ska förstås klara säkringens märkström utan att smälta eller producera röksignaler :-)
20A borde ju ha räckt med god marginal men är kopparn oxiderad och i dåligt skick kan det säkert bli för varmt.
Jag gillar gammaldags "sockerbit"-skruvplintar; skruvarna skär in i kopparn när man drar åt.
Lägger man trådarna omlott så att båda trådarna ligger under båda skruvarna så får man ju dubbel säkerhet. :-)

Tusan, idag fick jag "check engine"-lampa och felkod P1672 igen. Suck :bored:
Ny VVT-ventil beställd från Vparts. Såna problem slipper man väl med en 850? :-)
V70_VVT_1275578_c.jpg
V70_VVT_1275578_c.jpg (265.65 KiB) Visad 7396 gånger
Sådär fick SMS meddelande om att packningen till oljekorken kom, 1.49€ blev det. Bara att åka in till stan då. Tur jag har andra ärenden dit. Plockat ur styrväxeln till min Saab 900 och behöver hämta några delar till den. Har en massa att stå i här om jag ska få bilen redo till våren, då åker Volvo i sommardvala och den kan få lite mera service då den inte brukskörs dagligen.
Jahaa nu kommer det ett upprepande gnisselljud från framvagnen nånstans då jag kör, kommer i takt med farten, hörde det även då jag körde på parkeringen, då väldigt sakta. Låter som nånting nånstans ligger emot. Tror inte det är ett lager, brukar vara en annan sorts ljud då.

Och bilen rullade nästan iväg i parkeringen, handbromsen måste dras heela vägen upp nu.
  • 1
  • 42
  • 43
  • 44
  • 45
  • 46

Vet inte om man skall skratta eller gråta. I[…]

Volvo on call och GSM

Pratade med Volvo om det och de låter inte s[…]

Vi är på gång att köpa oss e[…]

Nu, efter att ha bytt båda så funger[…]