Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har en s70 från -99 och jag har letat mig tokig på om, och i såna fall hur, man får loss antingen sittdelarna i baksätet eller ryggstöden bak. Jag har sett nån video på någon som lyckades lyfta loss ryggstöden men när jag försöker det så sitter det fast och jag ser att det går nån elkabel från bagagen upp i ryggstödet. Jag har alltså inga problem med att fälla ryggstöden framåt utan jag vill försöka få det plattare i fällt läge än vad det är nu. Är det någon som har provat och vet?

Jag har också problem med att få loss nackstödet på mittensätet bak. Jag kan dra upp det till max men sen vill det inte lossna. Jag vet om knixet som gäller för nackstöden fram (trycka nedanför och dra upp) men det kan ju inte gälla i mitten bak?

Anledningen till alla frågor är för att jag vill försöka få bilen liten mer bekväm att sova i och just nu ställer både lutningen på ryggstöden i fällt läge och det fastsittande nackstödet till det.
Sittdynorna: (v70 av samma åtgång) vik upp, lossa den röda plastspaken vid varje gångjärn och eventuell kontakt till sitsvärmare, vik tillbaka dynan en bit och lyft rakt upp
Ryggstöden har jag aldrig haft anledning att ta loss. Visst vet du att ytter-nackstöden bak drar man rakt upp och sen viker 90 grader framåt. Sen kan man vika ner ryggstödet helt platt då sittdynorna är vikta framåt. Om nu S70 är lika som V70 vill säga.. Mittnackstödet får också plats om det är helt nedtryckt
Äsch typiskt :-)
Andra alternativet om man sover på tvären i baksätet är att ha en filt eller något som man viker mångdubbel längst in mot ryggstödet och sen får den bli enkel längst fram på sittdynan. Då motverkar man dynornas lutning bakåt. Sov på det sättet några gånger innan jag insåg att det är rätt obekvämt att inte kunna sträcka ut sig. Efter det har jag fällt halva ryggstödet och haft en uppblåsbar luftmadrass på längden i stället med fötterna mot bakluckan. Så sover man rätt gott :-)
Ryggstöden på framstolarna måste väl gå att fälla framåt även i S70? Två små spakar längst ner på baksidan som man lyfter upp samtidigt och sen knuffar ryggstödet framåt. Ger massvis med utrymme för boende i baksätet :-D

Här är förresten en tidig Robert-DIY-film som visar hur man sliter loss ryggstöden :-D

Min kylfläkt verkar inte fungera/starta. Min[…]

Jag gjorde nyss detta, och det är ett rä[…]

Tack! Med andra ord går inget att justera ba[…]

Finns ingen hydralik i spegeln.