Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Vilken storlek är det på muttern som sitter på drivaxeln till min Volvo 850 -95? Ska byta hjullager och vet ej vad det är för storlek på muttern. Har ni oxå några tips som är bra att veta innan jag börjar?
Kolla med leverantören av det nya lagret,
för om man ska montera ny mutter, så borde det ingå i hjullagersatsen.

Motsvarande from 1999 då ingår bult i alla lagersatser jag har noterat, för de bultarna ska man inte återanvända.
Ja TommyP86 hade troligen det rätta svaret på det du P02c00 frågade om.
P02c00 skrev: lör 03 sep 2022, 14:48 …,Har ni oxå några tips som är bra att veta innan jag börjar?
1.
Plocka loss navkåpan i alufälgen, lossa mutter med hjulet kvar på backen.

2.
Plast-/kopparhammare rekommenderar Volvo att slå in drivknutens axel 20-15mm med.
Om någon bytt under åren redan, drivknut eller lager, då finns risk att de använt metallim som förr var rekommendationen vid återmontage. Men då vet jag inte hur man får loss axeln tyvärr.

3.
Om du inte har något emot att påverka framhjulsinställningen, så rekommenderar jag att ta loss navet och arbeta i ett tillräckligt bra skruvstäd.
För även om Volvo-instruktion visar att man kan låta navspindeln sitta kvar på bilen och meka på plats, lär det bli svårt att utföra på gammalt lager.
Min 99:a hade för 3år sedan sönderrostade bultskallar (de 4 som håller lager mot navet) och verktyget för de nya bultarna passade mycket dåligt på de gamla, jag fick istället driva på hylsa av lämplig storlek och nyttja den.
Svårt att få till på plats i hjulhuset.
Mycket enklare med navet löst i ett skruvstäd då.

4.
Vid återmontage, använd rikligt med molybdensulfidfett MoS2 på splinesen, stannar kvar bättre än fett vid tryck.
Svanis skrev:Om någon bytt under åren redan, drivknut eller lager, då finns risk att de använt metallim som förr var rekommendationen vid återmontage. Men då vet jag inte hur man får loss axeln tyvärr.

Storslägga, värme och en jävla massa svordommar.
Limningen var en service f.ö., då många klagade på ett "klick"-ljud som kan bli utan det.
Lucif3r skrev: sön 04 sep 2022, 19:37 …..Limningen var en service f.ö., då många klagade på ett "klick"-ljud som kan bli utan det…..
Överlag eller vissa årgångar/antal splines?

Kan tänka mig de med mutter sitter bättre, med tanke på åtdragsmonentet.

Att sälja en bil som är problemfri, bara[…]

Hjuksprut som "äter" på f&aum[…]

Låter som glapp eller fel i givardel, byte a[…]

Testat med injection cleaner? Kompressionsprov gjo[…]