Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av martin342
Jag åkte på ett högt lamdavärde på besiktningen. De gav mig tipset att testa att plocka av lambdan och rengöra den. Efter att ha läst lite på nätet har jag sett att ett lågt lambdavärde tyder på att den är trasig, alltså inte högt värde, kan någon reda ut för om de resonerade rätt på besiktningen, kan det vara skit på lambdan som gör att värdet stigit, eller är det något annat?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Rengöra sonden har jag aldrig förstått. Själva sensorelementet sitter innanför en plåtkåpa med smala slitsar i, så det kommer du inte åt.
Sonden mäter syrehalten i avgaserna. Högt lambdavärde betyder mycket syre, motorn går magert. MEN! har du ett läckage i avgasröret drar det in luft där och lurar mätaren att visa för högt värde. Är resten av avgasvärdena OK så skulle jag kolla det först. Det behöver inte vara ett stort läckage.

Vid frågor om avgasvärden är det alltid bra att skriva av alla värden från protokollet. Även om de är inom gränserna kan det ge en hel del info.
av volvov7098
Det är antagligen en10mm slang på vacummet som spruckit titta på passagerarsidan på baksidan av motorn
av martin342
Tack för tipsen!
Jag tror dock att jag kan utesluta läckage i avgasröret, eftersom avgasvärdena tyder på att den går väldigt magert: CO 0,0 CO 2500 0,0 HC 009 och Lambda 1,05. Då kan det ju inte vara så att lamdan bara blir lurad av inläckande luft, eller?

Jag ska snarast testa tipset om sprucken slang.
Visa din semesterbil(d)

På grund av bl.a kamrems haveriet på[…]

V50 T5 oljeförbrukning

M1 FS 0W40 är så top-end olja det g&ar[…]

Tysta sommardäck V90

Och däcksljud ändras med slitage ocks&ar[…]

Volvo som inte startar.

Hur krokar man bort kopplingswiren Du skruvar p&[…]