Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SubMarine
Vid fel på tempgivaren så brukar motorstyrenheten använda ersättningsvärdet 90*C, vilket ju gör att motorn blir väldigt svårstartad när den är kall. Verkar passa in ganska bra i din beskrivning av problemet.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Är givaren helt kass(t ex kabelbrott eller urkopplad), så startar inte bilen öht.
Fläkten brukar också gå ca 2min efter man stängt av bilen om givaren är så kass.

Jag skulle tro att givaren är så att säga "halv-kass", dvs värdena stämmer inte med verkligheten men dom är fortfarande inom toleranserna för att bilen ska (någorlunda) fungera.
av SubMarine
Lucif3r skrev:Jag skulle tro att givaren är så att säga "halv-kass", dvs värdena stämmer inte med verkligheten men dom är fortfarande inom toleranserna för att bilen ska (någorlunda) fungera.
Om värdena är inom toleranserna för vad som är OK så borde väl inte fläkten starta direkt när man slår på tändningen?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
SubMarine skrev:Om värdena är inom toleranserna för vad som är OK så borde väl inte fläkten starta direkt när man slår på tändningen?
Mjo, om den tror att motorn är för varm så kan den göra det. "inom toleranseranerna" i den här bemärkelsen betyder helt enkelt att den visar ett värde styrsystemet anser kan vara korrekt, oavsett hur fel värdet är mot verkligheten, t ex givarvärdet säger att motorn är 120c varm, fast den egentligen kanske bara är 50c varm.
En hel-kass givare skickar värden som är helt orimliga, t ex 0 eller 9999999ohm.
av SubMarine
Lucif3r skrev:
SubMarine skrev:Om värdena är inom toleranserna för vad som är OK så borde väl inte fläkten starta direkt när man slår på tändningen?
Mjo, om den tror att motorn är för varm så kan den göra det. "inom toleranseranerna" i den här bemärkelsen betyder helt enkelt att den visar ett värde styrsystemet anser kan vara korrekt, oavsett hur fel värdet är mot verkligheten, t ex givarvärdet säger att motorn är 120c varm, fast den egentligen kanske bara är 50c varm.
En hel-kass givare skickar värden som är helt orimliga, t ex 0 eller 9999999ohm.
Fast då borde man rimligtvis även få utslag på tempmätaren i instrumentklustret också vilket trådskaparen inte får.
av Jerry78
Mätaren går ju upp och ner kan stanna på normal temp en stund sen går den ner till en kvart en botten
Användarvisningsbild
av MarcusJ
Byt tempgivare och termostat.

Tjena på er längesen sist. Jo jag m&ar[…]

Byta inre drivknut problem

Hur har det gått? Samtidigt nyfiken på[…]

Hej! Jag har en Volvo V70 2,4T, 2001, 365 000 km[…]

Tre år med Volvo V90 CC

Ovanstående livslängd på bromsbel[…]