Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fisketorp
#139729
Står växelådan verkligen helt stilla?

Isåfall måste nog min Galant varit skrot, Provade att starta bilen när den var upphissad. drev på båda framhjulen (snurrade bra men svagt kunde stoppa med handkraft tror jag) drev facktist på även i friläge.

Men somsagt kanske var skrot? den såg bra ut men var inte riktigt 100=P

//Martin
av *pettson*
#139840
Fisketorp skrev:Står växelådan verkligen helt stilla?

Isåfall måste nog min Galant varit skrot, Provade att starta bilen när den var upphissad. drev på båda framhjulen (snurrade bra men svagt kunde stoppa med handkraft tror jag) drev facktist på även i friläge.

Men somsagt kanske var skrot? den såg bra ut men var inte riktigt 100=P

//Martin
Den är helt korrekt. Ingående axeln driver alltid i lådan om du inte trampat ur. Det som drev var bara oljans viskositet som gjorde att den snurrade med. Du kunde ha stoppat hjulen med bromsen.
av blomman
#140671
*pettson* skrev:
lp1965 skrev:Jag tycker att det inte e nån riktiga "harmoni" i dragläget från kopplingen när jag växlar, det blir dom ett knapp märkbart "ryck" lixom..
Upptäckte när jag hafft bilen nårra dagar att övremotorfästet som sitter i torpedvägen va sprucket och trodde det berodde på den, bytte , men känns ingen skillnad...
Kanske e jag känslig, kanske ska det va så det är....om jag är mycket försiktig när jag kopplar i dragläget så går det, men minsta lilla miss då så känns det där knappt märkbara rycket..
Hade en 940 precis innan å det va ju en helt annan bil, typ som en traktor, man kunde ju växla och koppla hur som helst och ändå gick det perfekt.
Har inga missljud eller nått...backen kan va svår att lägga i när bilen är kall, får typ ta 4 först ibland så går det direkt..
Min känsla är att kopplingen funkar perfekt men att nått sitter löst, typ växellådan, motorn...kanske ska det va så...är överdrivet ljud/harmoni-känslig..hehe
Inget läckage mellan motor och låda....hur kollar man oljenivån i växellådan? Går bara underifrån eller?
Har en 850 GLT 2,5 95:a 21.000 mil, full servisbok från Volvo
Hur känner man säkrast om kopplingen är dålig?
Ska vi se..
Först av allt så kika om undre momentstaget är i skick. Det sitter mellan subframens framkant och skarven motor/Låda.
Vad gäller kopplingen så känner du hela rörelsen i en 850 eftersom dom små rörelserna inte försvinner i en längsgående låda med kardan och bakaxel. Alla dom rörelserna hamnar i din växellåda.
I övrigt är nåt snett.. även en kall dag ska din back gå att få i med lätthet. Din back är helsynkroniserad och ska inte strula för det är kallt.
Kanske fel olja i?
för att känna om kopplingen är fel så kör på en biltom väg.. håll runt 70.. åk på 3:an.. trampa full gas, flippa nu på kopplingen så bilen kopplar ur snabbt. Bara halka av pedalen det ska snärta till så att säga håll fortfarande full gas. Slirar kopplingen nu så är det dags att byta den. Tar den direkt eller efter nån sekund så är det okej. Detta gäller INTE turbobilar.
Längsgående låda med bakaxel och kardan???
Är den inte framhjulsdriven?
av *pettson*
#140723
blomman skrev:
*pettson* skrev:
lp1965 skrev:Jag tycker att det inte e nån riktiga "harmoni" i dragläget från kopplingen när jag växlar, det blir dom ett knapp märkbart "ryck" lixom..
Upptäckte när jag hafft bilen nårra dagar att övremotorfästet som sitter i torpedvägen va sprucket och trodde det berodde på den, bytte , men känns ingen skillnad...
Kanske e jag känslig, kanske ska det va så det är....om jag är mycket försiktig när jag kopplar i dragläget så går det, men minsta lilla miss då så känns det där knappt märkbara rycket..
Hade en 940 precis innan å det va ju en helt annan bil, typ som en traktor, man kunde ju växla och koppla hur som helst och ändå gick det perfekt.
Har inga missljud eller nått...backen kan va svår att lägga i när bilen är kall, får typ ta 4 först ibland så går det direkt..
Min känsla är att kopplingen funkar perfekt men att nått sitter löst, typ växellådan, motorn...kanske ska det va så...är överdrivet ljud/harmoni-känslig..hehe
Inget läckage mellan motor och låda....hur kollar man oljenivån i växellådan? Går bara underifrån eller?
Har en 850 GLT 2,5 95:a 21.000 mil, full servisbok från Volvo
Hur känner man säkrast om kopplingen är dålig?
Ska vi se..
Först av allt så kika om undre momentstaget är i skick. Det sitter mellan subframens framkant och skarven motor/Låda.
Vad gäller kopplingen så känner du hela rörelsen i en 850 eftersom dom små rörelserna inte försvinner i en längsgående låda med kardan och bakaxel. Alla dom rörelserna hamnar i din växellåda.
I övrigt är nåt snett.. även en kall dag ska din back gå att få i med lätthet. Din back är helsynkroniserad och ska inte strula för det är kallt.
Kanske fel olja i?
för att känna om kopplingen är fel så kör på en biltom väg.. håll runt 70.. åk på 3:an.. trampa full gas, flippa nu på kopplingen så bilen kopplar ur snabbt. Bara halka av pedalen det ska snärta till så att säga håll fortfarande full gas. Slirar kopplingen nu så är det dags att byta den. Tar den direkt eller efter nån sekund så är det okej. Detta gäller INTE turbobilar.
Längsgående låda med bakaxel och kardan???
Är den inte framhjulsdriven?
*Hade en 940 precis innan å det va ju en helt annan bil, typ som en traktor, man kunde ju växla och koppla hur som helst och ändå gick det perfekt. *

Vad gäller kopplingen så känner du hela rörelsen i en 850 eftersom dom små rörelserna inte försvinner i en längsgående låda med kardan och bakaxel. Alla dom rörelserna hamnar i din växellåda.

Du ska se att all text är i harmoni om man bara läser hela inlägget.. :wink:

Nej precis märkte det. Nu är den bytt oc[…]

Xc70 aut Vxlåda awd d4 2016

Långskott Prova att slå ac’n , o[…]

V50 T5 oljeförbrukning

Först o främst den kräver inte a5/[…]

Jaha men om man tar bort bara laddaren, kommer d[…]