blomman skrev:*pettson* skrev:lp1965 skrev:Jag tycker att det inte e nån riktiga "harmoni" i dragläget från kopplingen när jag växlar, det blir dom ett knapp märkbart "ryck" lixom..
Upptäckte när jag hafft bilen nårra dagar att övremotorfästet som sitter i torpedvägen va sprucket och trodde det berodde på den, bytte , men känns ingen skillnad...
Kanske e jag känslig, kanske ska det va så det är....om jag är mycket försiktig när jag kopplar i dragläget så går det, men minsta lilla miss då så känns det där knappt märkbara rycket..
Hade en 940 precis innan å det va ju en helt annan bil, typ som en traktor, man kunde ju växla och koppla hur som helst och ändå gick det perfekt.
Har inga missljud eller nått...backen kan va svår att lägga i när bilen är kall, får typ ta 4 först ibland så går det direkt..
Min känsla är att kopplingen funkar perfekt men att nått sitter löst, typ växellådan, motorn...kanske ska det va så...är överdrivet ljud/harmoni-känslig..hehe
Inget läckage mellan motor och låda....hur kollar man oljenivån i växellådan? Går bara underifrån eller?
Har en 850 GLT 2,5 95:a 21.000 mil, full servisbok från Volvo
Hur känner man säkrast om kopplingen är dålig?
Ska vi se..
Först av allt så kika om undre momentstaget är i skick. Det sitter mellan subframens framkant och skarven motor/Låda.
Vad gäller kopplingen så känner du hela rörelsen i en 850 eftersom dom små rörelserna inte försvinner i en längsgående låda med kardan och bakaxel. Alla dom rörelserna hamnar i din växellåda.
I övrigt är nåt snett.. även en kall dag ska din back gå att få i med lätthet. Din back är helsynkroniserad och ska inte strula för det är kallt.
Kanske fel olja i?
för att känna om kopplingen är fel så kör på en biltom väg.. håll runt 70.. åk på 3:an.. trampa full gas, flippa nu på kopplingen så bilen kopplar ur snabbt. Bara halka av pedalen det ska snärta till så att säga håll fortfarande full gas. Slirar kopplingen nu så är det dags att byta den. Tar den direkt eller efter nån sekund så är det okej. Detta gäller INTE turbobilar.
Längsgående låda med bakaxel och kardan???
Är den inte framhjulsdriven?
*Hade en 940 precis innan å det va ju en helt annan bil, typ som en traktor, man kunde ju växla och koppla hur som helst och ändå gick det perfekt. *
Vad gäller kopplingen så känner du hela rörelsen i en 850 eftersom dom små rörelserna inte försvinner i en längsgående låda med kardan och bakaxel. Alla dom rörelserna hamnar i din växellåda.
Du ska se att all text är i harmoni om man bara läser hela inlägget..