Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perolf
Sparkz skrev:
Står jag framför bilen med huven uppe så kan jag lokalisera ljudet till vänstra sidan.
Vänster sida på bilen eller din vänstra sida? Pratar du om en bil så använd gärna bilens "håll". Vänster strålkastare blir ju inte höger strålkastare bara för att du kliver ur och ställer dig framför... :P

Anyway. Inget "farligt" ljud... Kan det vara EVAP-ventilen som klickar? En liten magnetventil som sitter på VÄNSTER :wink: sida på fläktkåpan.
Bränsleångorna som avdunstar i tanken när bilen är avstängd tas upp i ett kolfilter. När motorn går drar den lite luft genom kolfiltret så bränsleångorna går tillbaka till insuget. På tomgång kan det bli lite för fett om det är mycket i kolfiltret, därför sitter det en magnetventil som "pulsar" ut ångorna lite i taget.
Det är nog det här ljudet som jag upplever. Det sitter en svart plastslang
klamrad på fläktkåpan, när man känner på den pulserar det i den och ljudet i takt med pulserna. Är det något man ska göra åt det här eller är det normalt ?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Helt normalt!
av Revolvo
Jag känner mig lugn nu.

Fick tillfälle att lyssna på ett gäng 98-99 års v70is på en kurs här om dagen och och plötsligt flapp-flapp där var det igen, jag tvingade 10 man lyssna och nästan alla fattade vad jag menade...något så när. Efter ca 30 sek var det tyst igen.
Bilen hade just kört slalom på en konbana om stod liksom och hämtade sig.
Det var en gamal ryckarbil som tjänat 24000 mil relativt hårda år.

Vi plockade bilen hela dan efter det och när vi ställde in så gick den fortfarande bra.

Jag tror på Sparkz, helt normalt.

//Re
av Revolvo
Plockade=plågade

Sorry....Whisskeyyrsel bakom tangenterna
Användarvisningsbild
av oaka
Hörde det ljudet på min v70-99 glt idag och vart lite orolig... hade krämat på rätt bra på en väg där det ej fanns några fartkameror.

Sen va jag tvungen att stanna till vid vägkanten och då lät jag bilen va på tomgång. Blev lite orolig när den börja låta som en dieselknackare, men nu e man lugn igen då tack vare jagrullar!!!
Användarvisningsbild
av lp1965
Min tickar åxå på tomgång, i övrigt så går den kanon...har beslutat mig för att leva med detta tickande då det inte känns dyrt/farligt..
Kan spridarna ticka lite?
Brukar man få ställa ventiler på en 850 glt?
Tänkte om det kunde va det?

Nej precis märkte det. Nu är den bytt oc[…]

Xc70 aut Vxlåda awd d4 2016

Långskott Prova att slå ac’n , o[…]

V50 T5 oljeförbrukning

Först o främst den kräver inte a5/[…]

Jaha men om man tar bort bara laddaren, kommer d[…]