- lör 28 sep 2019, 09:59
#1339389
En manuell AC jobbar exakt lika som en ECC.
Skillnaden när egentligen bara att en ECC reglerar inneteperaturen själv.
Tätt kupefilter, skulle ge dåligt luftblås från start, och INTE isa igen rören.
AC ska reglera sig för att detta inte ska ske.
Ej fungerande evaporatortempgivare
(Mycket möjligt att det bara är en lågtrycksvakt på tidiga modeller. Bara rotat i klimat på V70N)
AC kopplingen släpper inte. Isf klåparshimsad.
Eller för mycket kylmedia.
Börja med att titta på acpumpen med motorn igång. Slår den till och från i intervaller? Om Ja, fungerar den.
Häng INTE upp dig på intervalltiderna den jobbar.
Dom säger mycket lite om ac'ns status.
Slår den inte till och ifrån, stäng av ac med knappen. Släppte den nu?
Om Ja, lutar det åt temperarurgivaren/lågtrycksvakt eller möjligen för mycket kylmedia.
(Någon klåpare kan ju ha byglat över lågtrycksvakten......)
Om nej, är det acns magnetkoppling som är boven. Felaktigt shimsas. (Min 0.4mm men under 0.9mm är en tumregel. Över 1mm kan den strejka i värme)
Är det tätt har någon oseriös satt den ur spel. Medvetet eller omedvetet vid omshimsning tex..
Skillnaden när egentligen bara att en ECC reglerar inneteperaturen själv.
Tätt kupefilter, skulle ge dåligt luftblås från start, och INTE isa igen rören.
AC ska reglera sig för att detta inte ska ske.
Ej fungerande evaporatortempgivare
(Mycket möjligt att det bara är en lågtrycksvakt på tidiga modeller. Bara rotat i klimat på V70N)
AC kopplingen släpper inte. Isf klåparshimsad.
Eller för mycket kylmedia.
Börja med att titta på acpumpen med motorn igång. Slår den till och från i intervaller? Om Ja, fungerar den.
Häng INTE upp dig på intervalltiderna den jobbar.
Dom säger mycket lite om ac'ns status.
Slår den inte till och ifrån, stäng av ac med knappen. Släppte den nu?
Om Ja, lutar det åt temperarurgivaren/lågtrycksvakt eller möjligen för mycket kylmedia.
(Någon klåpare kan ju ha byglat över lågtrycksvakten......)
Om nej, är det acns magnetkoppling som är boven. Felaktigt shimsas. (Min 0.4mm men under 0.9mm är en tumregel. Över 1mm kan den strejka i värme)
Är det tätt har någon oseriös satt den ur spel. Medvetet eller omedvetet vid omshimsning tex..
Kör inte Volvo själv länge men har mekat med åtskilliga och i relativt färskt minne.